Předmět Psychopedie (KSPECP / PPSCM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PPSCM - Psychopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Problematika uplatňování lidských práv osob s mentální retardací.2. Legislativní vymezení péče o jedince s mentální retardací v rámci resortu MŠMT a MPSV ČR (institucionalizace péče, vzdělávací dokumenty)3. Speciálně pedagogická diagnostika v oblasti psychopedie.4. Historické mezníky ve vývoji péče o jedince s mentální retardací v ČR i zahraničí.5. Moderní trendy v péči o jedince s mentální retardací v ČR a v zahraničí. (vč. alternativního školství, Camphillské komunity)6. Problematika speciálně pedagogické intervence osob s poruchami autistického spektra.7. Speciálně pedagogická péče o jedince s dg. Downův syndrom.8. Ucelená rehabilitace dílčích cílových skupin speciální pedagogiky psychopedické.9. Rodinná výchova jedinců s mentální retardací se zaměřením na ranou intervenci a edukaci jedince s mentální retardací v rodině z longitudinálního hlediska.10. Tradiční versus moderní koncepce péče o jedince s mentální retardací umístěných v domovech pro osoby se zdravotním postižením.11. Andragogika a gerontagogika osob s mentálním postižením.12. Pracovní rehabilitace osob s mentální retardací, problematika zaměstnávání osob cílové skupiny psychopedie.13. Role neziskového sektoru při edukaci, rehabilitaci a re/socializaci osob spadajících do cílové skupiny psychopedie.14. Zásady, metody a formy práce s jedinci s mentálním postižením.15. Nástin komplexní péče o jedince s mentálním a kombinovaným postižením (vč. charakteristiky speciálních metod, technik a konceptů).
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je u frekventantů magisterské formy studia upevnit a rozšířit znalosti z oblasti psychopedie na bakalářském stupni studia a dále specifikovat zásady, metody a formy práce využitelné v edukaci osob s mentálním postižením, a to se zaměřením na dílčí cílové skupiny psychopedi.
Literatura
Černá, Marie. Cvičíme s mentálně postiženými dětmi. 1. vyd. Praha, 1977. Černá, Marie. Česká psychopedie. Vyd. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.Buijssen, Huub. Demence. Praha, 2006. Jirák, Roman. Demence a jiné poruchy paměti. 1. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2454-6.Kučerová, Helena. Demence v kazuistikách. Vyd. 1. Praha, 2006. ISBN 80-247-1491-4 .Bendová, Petra. Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.Müller, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0231-9.Dolejší, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha, 1973. Švarcová-Slabinová, Iva. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením. 2. vyd. Praha, 1995. Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Vyd. 1. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.Švarcová-Slabinová, Iva. Mentální retardace. Vyd. 2., přeprac. Praha, 2003. Opatřilová, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno, 2005. ISBN 80-210-3819-5 .Valenta, Milan. Psychopedie. 1. vyd. Praha, 2003. ISBN 80-7320-039-2.Bartoňová, Miroslava. Psychopedie. 2. vyd. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-161-4.Müller, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. V Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1075-3 .Dlouhá, Jana. Úvod do psychopedie. Vyd. 1. Hradec Králové, 2011. ISBN 978-80-7435-122-8.Bendová, P., Dlouhá, J., Kaliba, M., Kalibová, P. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.Bendová, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-422-9.
Požadavky
I. Prezentace semestrální práce na téma:a) Terminologie v psychopedii ? vytvoření slovníčku pojmů z oblasti speciální pedagogiky psychopedické.b) Komplexní péče o jedince s mentální retardací, demencí, Downovým syndromem, autismem atp. v dílčích etapách života - možnosti a meze speciálně pedagogické intervence.II. Aktivní účast (skupinová) na organizaci volnočasové aktivity pro jedince s mentální retardací.III. Vytvoření projektu na podporu edukace osob s MR. (popř. podobný námět)
Garant
PhDr. Petra Bendová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jana Dlouhá, Ph.D.