Předmět Průběžná praxe 3 (KSPECP / PPXS3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PPXS3 - Průběžná praxe 3, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Praxe se uskutečňuje na základě dohody s příslušným zařízením v daném rozsahu (30 hod.), s odpovídající náplní a dle předem stanoveného harmonogramu.Podmínkou pro obor VYSM je povinnost absolvovat jednu průběžnou praxi tyflopedickou, jednu surdopedickou a třetí libovolnou (v rámci oboru speciální pedagogiky).V rámci praxe je pro studenta závazné splnění následujících úkolů:1) seznámit se s charakterem zařízení;2) vést denní záznamy o pozorování činností pedagogických pracovníků i klientů, režimu a organizaci práce;3) připravit a realizovat samostatné výstupy dle pokynů vedoucího praxe. Zde je hodnocena zvláště míra dosažení stanoveného záměru, obsahová úroveň, vhodnost zvolených a použitých metod, prostředků, pomůcek, materiálů, struktura, časové rozvržení, věková přiměřenost, pracovní tempo zaměstnání, osobnost pedagoga (vystupování studenta ? pohotovost, takt, vztah ke klientům, kultura projevu,?).Student se po celou dobu praxe účastní všech aktivit v zařízeních spolu s pověřeným pracovníkem tak, aby co nejvíce pronikl do celkového provozu daného zařízení.O provedené praxi vypracuje student deník z praxe (písemnou zprávu) dle požadavků didaktika praxe. Záznam z praxe student ukončí vlastní reflexí a zhodnocením zkušeností, které při praxi získal.
Získané způsobilosti
Cílem průběžné praxe je seznámit studenta s jednotlivými typy výchovně vzdělávacích, rehabilitačních a sociálních zařízení pro děti, žáky, studenty, dospělé a seniory se specifickými potřebami. Zejména s jejich hlavními cíli a úkoly, personálním zabezpečením, provozními charakteristikami a strukturou organizace, dále s jejich zařazením do sociální sítě, cílovou skupinou klientů a základními pravidly jejich řízení. Během praxe student poznává roli speciálního pedagoga v organizaci, jeho hlavní činnosti, způsoby vedení dokumentace a jednání s klienty.Tyto stěžejní obecné cíle lze dále vymezit jednotlivými dílčími cíli. Jedná se zvláště o:- aplikaci znalostí a dovedností v praxi;- rozvoj komunikačních dovedností (schopnost navázat kontakt s klientem, vést rozhovor) a schopnosti vedení klienta;- sledování a zaznamenání vývoje klienta, dosažených změn;- vedení dokumentace, seznámení se s administrativními záležitostmi při řízení organizace;- individuální plánování s klientem, analýza potřeb klienta a sociálního prostředí;naučení se sebereflexi;- prohloubení znalostí o síti odborných pracovišť a jejich vzájemné spolupráci;- osvojení a dodržování etických standardů profese;- reflexi profesionálních hranic;- reflexi a hodnocení poskytovaných služeb a činností.Cílem předmětu tak je získat hlubší teoretický i praktický vhled do oboru speciální pedagogiky a rozvíjet ty dovednosti, které jsou zásadní pro budoucí samostatné vykonávání profese speciálního pedagoga. Při hodnocení je didaktikem praxe kladen důraz na naplňování vytyčených obecných a dílčích cílů praxe a na postupně se prohlubující schopnost studenta reflektovat nově nabyté zkušenosti a komparovat je se zkušenostmi a vědomostmi dříve nabytými.
Požadavky
Student získává zápočet na základě předložení zpracovaného deníku z praxe a kladného hodnocení vedoucího praxe.Deník z praxe (písemnou zprávu) zpracovává student dle požadavků didaktika praxe. Záznam z praxe student ukončí vlastní reflexí a zhodnocením zkušeností, které při praxi získal. Po ukončení praxe vystaví vedoucí praxe studentovi hodnocení jeho praxe (na předepsaném formuláři UHK) a opatří jej svým podpisem. Vedoucí praxe se vyjadřuje celkově k působení studenta v zařízení a hodnotí samostatnou aktivitu studenta během absolvované praxe.
Garant
Mgr. Tereza Skákalová