Předmět Vývoj komunikačních schopností u mentáln (KSPECP / PVKMP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / PVKMP - Vývoj komunikačních schopností u mentáln, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1) Symptomatické poruchy řeči, řečový vývoj dětí s mentálním postižením.2) Charakteristika osob s geneticky podmíněným postižením ve vztahu k specifikám vývoje jejich komunikace (Downův syndrom, Rettův syndrom, syndrom kočičího křiku, Williamsův syndrom).3) Raná péče jako sociální terénní služba pro rodiny s dětmi s opožděným psychomotorickým vývojem a její úloha při rozvoji komunikace těchto dětí. Komunikace v rodinách pečujících o dítě či dospělého s mentálním postižením či s jinou duševní poruchou.4) Charakteristika osob s mentálním postižením podle jednotlivých stupňů mentálního postižení ve vztahu k vývoji verbální a neverbální komunikace.5) Komunikace osob s poruchou autistického spektra (diagnostika komunikační schopnosti, logopedická intervence).6) Individuální logopedická péče o osoby s mentálním postižením v předškolním věku včetně péče o děti s odkladem školní docházky v přípravných třídách základních škol.7) Individuální logopedická péče o děti s mentálním postižením ve školním věku.8) Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základní škole praktické podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání ? přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve vztahu ke komunikativním klíčovým kompetencím a vzdělávacím oblastem Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk).9) Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením na základní škole speciální ve vztahu ke komunikativním klíčovým kompetencím a vzdělávacím oblastem v příslušných předmětech.10) Komunikace osob s aspergerovým syndromem (diagnostika narušené komunikační schopnosti, logopedická intervence).11) Rozvoj komunikace osob s mentálním postižením v dospělém věku v zařízeních sociálních služeb, individuálně vzdělávací plány se zřetelem k rozvoji komunikace pro uživatele těchto služeb.12) Individuální logopedická péče o osoby se získaným postižením kognitivních funkcí.13) Specifika komunikace s pacienty s mentálním postižením a dalšími duševními poruchami hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních.
Získané způsobilosti
Cílem předmětu Vývoj komunikačních schopností u mentálně postižených osob je navázání na poznatky získané studiem bakalářského studijního programu oboru Speciální pedagogika ? intervence z předmětů Psychopedie 1 a Psychopedie 2 se zřetelem k vývojovým specifikům osob s opožděným psychomotorickým vývojem, s mentálním postižením, s poruchou autistického spektra, v oblasti komunikace. Tomuto cíli odpovídají i témata přednášek.
Literatura
Černá, M. Česká psychopedie. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.Klenková, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido., 2000. ISBN 80-85931-91-5.Thorová, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.DLOUHÁ J., DLOUHÝ, M., NEUBAUEROVÁ, L. et. al. Úvod do psychopedie. 2. rozšířené vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-333-8.Bendová, Petra, Dlouhá, Jana, Kalibová, Petra, Kaliba, Martin. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.
Požadavky
Požadavky na studenta:(a) složení písemného testu;(b) prezentace a obhajoba seminární práce.
Garant
PhDr. Jana Dlouhá, Ph.D.