Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie (KSPECP / QOKA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / QOKA - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Mezilidská komunikace - základní pojmy. Základní pojmy v oblasti řečové komunikace. Jazykový kód a řečový projev. Základní složky jazykového kódu, základní složky orální komunikace. Role centrální nervové soustavy, inervace hlavovými nervy, orofaciální soustava.2. Logopedie jako vědní obor, základní pojmy, definice oboru. Další vědní obory v oblasti řečové kumunikace, jazykovědné, pedagogické, medicínské a psychologické obory. Logopedie jako výchova řeči v koncepci M. Sováka. Narušená kom. schopnost v koncepci V. Lechty.3. Psycholingvisticky orientovaný přístup - diagnostika a terapie poruch řečové komunikace, komunikační řetězec, báze vzniklé poruchy řečové komunikace. Rozdělení poruch řečové komunikace v psycholingvistic. orientovaném přístupu - motorické, jazykové a kognitivní báze poruch.4. Rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dětí a dospívajících osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.5. Rozdělení vývojových poruch řečové komunikace u dospělých osob. Problematika tohoto období, dělení na jednotlivé poruchy, jejich charakteristiky a projevy.6. Zásady logopedické diagnostiky, typy vyšetření a jejich obsah, problematika diferenciální diagnostiky poruch u dětí a dospělých osob.7. Zásady terapie poruch řečové komunikace, reedukační a kompenzač. postupy, cíle a možnosti. Složky individuální a skupinové terapie.8. Zásady přístupu k závažným vývojovým poruchám řečové komunikace u dětí. Dysartrie, vývojová dysfázie, opožděný vývoj řeči při mentálním deficitu, palatolálie, poruchy plynulosti mluvy.9. Zásady přístupu k dospělým osobám s poruchami řečové komunikace. Postupy maximalizace komunikačních schopností pří kontaktu s těmito lidmi.10. Vybavení logopedického pracoviště, materiální podmínky, technické pomůcky a jejich dělení, počítačové specializované programy.11. Organizace logopedické péče v ČR, rezort zdravotnictví, školství a sociální péče. Uplatnění speciálního pedagoga v oblasti péče o osoby s poruchami řečové komunikace.12. Vývoj řečových schopností a artikulace u dětí, etapy raného vývoje řeči a vývoj artikulačních schopností u dětí. Metody a zásady stimulace řečového vývoje. Problematika dyslálie a vývoje artikulace u dětí.13. Neurogenní poruchy řečové komunikace v oblasti dětské populace. Problematika péče o děti s dětskou mozkovou obrnou a neurologickými syndromy, degenerativními chorobami CNS.14. Neurogenní poruchy řečové komunikace v populaci dospělých osob. Získaná dysartrie, afázie,syndrom demence a další neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace.

Získané způsobilosti

Vybavit studenty teoretickými a praktickými poznatky v oblasti péče o děti a dospělé osoby s poruchami řečové komunikace s důrazem na oblast závažných neurogenně podmíněných poruch u dětí a dospělých osob, vznikajících po lézích centrální nervové soustavy.Dále vybavit studenta souhrnem poznatků z oblasti poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob, které umožní jejich uplatnění v terapeutické pomoci těmto osobám v oblasti kvalifikované školní nebo poradenské, event. klinické logopedické péče o soby s poruchami řeči a komunikace.

Požadavky

Zápočet bude udělován za aktivitu na přednáškách a konzultacích, seminářích a na základě vypracování a konzultace tematické seminární práce.Zkouška bude klasifikována na základě vstupního písemného testu znalostí a následného ústního prověření znalostí a dovedností.

Garant

doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.