Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Somatopedie (KSPECP / SOMAP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / SOMAP - Somatopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Somatopedie jako vědní obor, jeho předmět a úkoly. Vznik a tradice oboru. Vztah somatopedie k ostatním vědním oborům. Základní terminologie dle WHO.2. Hlavní představitelé péče o tělesně postižené jedince a jejich přínos oboru. (Rudolf Jedlička, František Bakule a další).3. Specifika lidí s tělesným postižením. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení.4. Vrozená tělesná postižení. Etiologie a charakteristika vrozených vad (lebky, páteře, končetin, růstové odchylky?).5. Centrální a periferní obrny. Dětská mozková obrna, příčiny vzniku, základní formy, jejich charakteristika.6. Psychický a sociální vývoj dítěte s DMO, možnosti edukace, ucelená rehabilitace u dětí s DMO.7. Získaná tělesná postižení. Deformace páteře, tělesná postižení po úraze, tělesná postižení po nemoci.8. Motorický vývoj dítěte. Obecné zákonitosti rozvoje motoriky od narození do šesti let. Vliv zdravotního postižení na vývoj dítěte. Psychické zvláštnosti zdravotně postižených dětí.9. Tělesně postižené dítě v rodině, reakce rodiny. Postižení jako náročná životní situace - techniky zvládání. Charakteristika podpory v raném věku.10. Nemoc jako psychologický problém. Problémy spojené se somatickým onemocněním. Všeobecné projevy a klasifikace nemocí.11. Vzdělávání žáků s tělesným postižením, možnosti vzdělávání, podmínky, legislativní úprava.12. Vzdělávání dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených žáků. Školy při nemocnicích, ozdravovnách a dětských léčebnách. Rozsah, obsah a organizace vyučování v těchto zařízeních. Herní specialista, jeho status, činnost a kompetence.13. Podmínky integrace žáků s tělesným postižením v základní škole.14. Výběr profese s ohledem na tělesné postižení. Profesní orientace, kategorie povolání, možnosti edukace.15. Speciálně pedagogické centrum pro tělesně postižené v systému pedagogicko-psychologického poradenství.16. Ortopedická protetika a její členění. Adjuvatika a jejich uplatnění u osob s poruchou mobility. Pomůcky pro lokomoci, osobní hygienu, sebeobsluhu, práci, sport?17. Poradenská a konzultační činnost v rámci péče o jedince s postižením hybnosti v systému ucelené rehabilitace.18. Andragogika a gerontagogika. Proces stárnutí, chorobné procesy ovlivňující stáří. Současný systém péče o seniory.19. Terapeutické metody uplatňované ve speciální pedagogice osob s postižením hybnosti.20. Problematika lidských práv jedinců s tělesným postižením, zdravotně oslabených a nemocných. Role nestátních organizací.