Předmět Speciální pedagogika (KSPECP / SPPEM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / SPPEM - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Charakteristika speciální pedagogiky jako oboru: pojem, předmět, interdisciplinární vazby. Principy a metody této pedagogické disciplíny.2. Cílové skupiny současné speciální pedagogiky. Speciální edukační potřeby osob z těchto skupin.3. Vady, poruchy, snížené schopnosti, znevýhodnění a speciální potřeby člověka s postižením. Různé významy termínu handicap.4. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání postižených. Institucionalizace vzdělávacího procesu.5. Od jednotlivých pokusů o záchranu postižených osob k systému komprehenzivní rehabilitační péče. Posun v nazírání na tyto osoby: od objektů péče k subjektům podpory.6. Obecné a individuální aspekty vyrovnávání se s postižením. Styly výchovného působení.7. Trendy uplatňující se ve vyrovnávání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením. Redefinice lidských práv těchto osob.8. Legislativa v oboru podpory rodin se zdravotně postiženým dítětem. Raná péče: pojem, zaměření, kompetence.9. Filozoficko ? antropologické reflexe ?postižení? a ?postiženého člověka?. Problémy a systém rané péče o dítě se smyslovými a řečovými vadami.10. Pokusy o periodizaci vztahu společnosti k minoritě postižených a nemocných osob. Problémy a systém rané péče o děti s mentálním postiženími a kombinovanými vadami.11. Zakladatelské osobnosti české speciální pedagogiky (K. S. Amerling, K. Herfort, J. Zeman, F. Bakule, A. Bartoš a další). Problémy a systém rané péče o děti s tělesným postižením.12. Pedagogická podpora rodičů postiženého dítěte. Jiné formy podpory těchto rodičů.13. Možnosti speciálně pedagogické podpory dítěte s postižením a jeho rodičů v období předškolním. Hra jako výchovný i terapeutický prostředek.14. Předškolní výchova postiženého dítěte ve fázi přípravy na vstup do školy. Ústav nebo rodina?15. Usilujeme o integraci nebo inkluzi? Faktory ztěžující resp. usnadňující tyto procesy.16. Didaktické a metodické problémy projevující se ve vzdělávání dětí s postižením na základních školách. Vzdělávací a výchovná problematika žáků se specifickými poruchami učení a chování.17. Místo vzdělávacích škol praktických a základních škol speciálních ve vzdělávacím systému. Poradenství pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.18. Speciálně-pedagogická problematika pubescentů a adolescentů se zdravotním postižením. Socializace osob sociálně znevýhodněných.19. Autismus jako výchovný a vzdělávací problém. Možnosti pedagogického působení na dospělé osoby s postižením.20. Existenciální problémy osob s progredujícím postižením. Pomáhající profese: předpoklady a úskalí.