Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Surdopedie (KSPECP / SURSM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / SURSM - Surdopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Surdopedie jako vědní obor, zařazení do systému věd, historický vývoj oboru. Pojem, předmět, soustava a cílové skupiny oboru surdopedie.2. Sluchová dráha, nejdůležitější části a jejich funkce. Význam sluchu. Typy a příklady poruch a vad sluchu, jejich etiologie a důsledky. Pedagogické důsledky doby vzniku vady.3. Problematika osob s kombinovaným postižením. Specifické potřeby osob s duálním senzorickým postižením ? hluchoslepotou. Klasifikace a etiologie hluchoslepoty. Možnosti výchovy, vzdělávání a dalšího uplatnění osob s hluchoslepotou. Komunikační systémy osob s hluchoslepotou.4. Metody vyšetření sluchu. Subjektivní a objektivní metody. Screening vad sluchu v ČR. Funkční diagnostika v surdopedii.5. Metody pro zjišťování velikosti vady sluchu. Tónová audiometrie. Audiogram. Vyjadřování velikosti ztráty sluchu. Legislativní definice praktické a úplné hluchoty.6. Prelingválně neslyšící, nedoslýchaví a ohluchlí, jejich specifika. Vzájemné komparativní výhody a nevýhody těchto skupin v oblasti komunikace a vzdělávání.7. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Kulturní definice hluchoty. Neslyšící z druhé generace a tzv. CODA děti, jejich postavení mezi neslyšícími.8. Odraz sluchové vady v osobnosti jedince. Psychologické zvláštnosti jedince se sluchovým postižením. Psychické problémy dospělých osob se sluchovým postižením a jejich možné příčiny.9. Raná intervence ? pojetí, cíle, charakter, legislativní zakotvení. Definice rané péče. Činnost středisek rané péče se zaměřením na rodiny s dětmi se sluchovým postižením, složení pomáhajících týmů. Co potřebují rodiny s dětmi se sluchovým postižením.10. Komunikace osob se sluchovým postižením. Specifika komunikace jednotlivých skupin osob se sluchovým postižením. Zásady pro usnadnění komunikace s osobami se sluchovým postižením.11. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Legislativní ukotvení. Znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, písemný záznam mluveného jazyka, vizualizace mluveného jazyka a odezírání.12. Protetické a rehabilitační pomůcky pro nedoslýchavé. Sluchadla, typy, nejdůležitější části a jejich funkce. Princip kompenzace ztráty sluchu sluchadlem.13. Technické kompenzační pomůcky usnadňující život neslyšícím. Kochleární implantáty, funkce, faktory ovlivňující implantaci. Koncepce péče o děti a dospělé s kochleárním implantátem.14. Historie péče o jedince se sluchovým postižením. První učitelé hluchoněmých. Konrad Amman. První ústavy. Péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích ? Pražský ústav pro hluchoněmé. Václav Frost a jeho pražská či kombinovaná metoda.15. Historický vývoj koncepcí vyučování neslyšících. Francouzská a německá škola a jejich tvůrci. Orálně-manuální kontraverze a její současný stav.16. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením. Orální metody. Totální komunikace. Bilingvální přístup. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.17. Vzdělávací soustava pro žáky se sluchovým postižením ? historický vývoj výchovně vzdělávacích institucí pro žáky se sluchovým postižením. Kategorizace škol a vývoj jejich názvů. Současný stav a možnosti vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením.18. Organizace sluchově postižených a pro sluchově postižené. Rozdíly mezi těmito dvěma typy. Současný stav, stěžejní organizace v ČR a jejich činnost. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením. Časopisy a další zdroje informací o a pro osoby se sluchovým postižením.