Předmět Surdopedie (KSPECP / SURSM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / SURSM - Surdopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Surdopedie jako vědní obor, zařazení do systému věd, historický vývoj oboru. Pojem, předmět, soustava a cílové skupiny oboru surdopedie.2. Sluchová dráha, nejdůležitější části a jejich funkce. Význam sluchu. Typy a příklady poruch a vad sluchu, jejich etiologie a důsledky. Pedagogické důsledky doby vzniku vady.3. Problematika osob s kombinovaným postižením. Specifické potřeby osob s duálním senzorickým postižením ? hluchoslepotou. Klasifikace a etiologie hluchoslepoty. Možnosti výchovy, vzdělávání a dalšího uplatnění osob s hluchoslepotou. Komunikační systémy osob s hluchoslepotou.4. Metody vyšetření sluchu. Subjektivní a objektivní metody. Screening vad sluchu v ČR. Funkční diagnostika v surdopedii.5. Metody pro zjišťování velikosti vady sluchu. Tónová audiometrie. Audiogram. Vyjadřování velikosti ztráty sluchu. Legislativní definice praktické a úplné hluchoty.6. Prelingválně neslyšící, nedoslýchaví a ohluchlí, jejich specifika. Vzájemné komparativní výhody a nevýhody těchto skupin v oblasti komunikace a vzdělávání.7. Neslyšící jako jazyková a kulturní menšina. Kulturní definice hluchoty. Neslyšící z druhé generace a tzv. CODA děti, jejich postavení mezi neslyšícími.8. Odraz sluchové vady v osobnosti jedince. Psychologické zvláštnosti jedince se sluchovým postižením. Psychické problémy dospělých osob se sluchovým postižením a jejich možné příčiny.9. Raná intervence ? pojetí, cíle, charakter, legislativní zakotvení. Definice rané péče. Činnost středisek rané péče se zaměřením na rodiny s dětmi se sluchovým postižením, složení pomáhajících týmů. Co potřebují rodiny s dětmi se sluchovým postižením.10. Komunikace osob se sluchovým postižením. Specifika komunikace jednotlivých skupin osob se sluchovým postižením. Zásady pro usnadnění komunikace s osobami se sluchovým postižením.11. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Legislativní ukotvení. Znakový jazyk, znakovaná čeština, prstové abecedy, písemný záznam mluveného jazyka, vizualizace mluveného jazyka a odezírání.12. Protetické a rehabilitační pomůcky pro nedoslýchavé. Sluchadla, typy, nejdůležitější části a jejich funkce. Princip kompenzace ztráty sluchu sluchadlem.13. Technické kompenzační pomůcky usnadňující život neslyšícím. Kochleární implantáty, funkce, faktory ovlivňující implantaci. Koncepce péče o děti a dospělé s kochleárním implantátem.14. Historie péče o jedince se sluchovým postižením. První učitelé hluchoněmých. Konrad Amman. První ústavy. Péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích ? Pražský ústav pro hluchoněmé. Václav Frost a jeho pražská či kombinovaná metoda.15. Historický vývoj koncepcí vyučování neslyšících. Francouzská a německá škola a jejich tvůrci. Orálně-manuální kontraverze a její současný stav.16. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením. Orální metody. Totální komunikace. Bilingvální přístup. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.17. Vzdělávací soustava pro žáky se sluchovým postižením ? historický vývoj výchovně vzdělávacích institucí pro žáky se sluchovým postižením. Kategorizace škol a vývoj jejich názvů. Současný stav a možnosti vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením.18. Organizace sluchově postižených a pro sluchově postižené. Rozdíly mezi těmito dvěma typy. Současný stav, stěžejní organizace v ČR a jejich činnost. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením. Časopisy a další zdroje informací o a pro osoby se sluchovým postižením.