Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Tyflopedie (KSPECP / TYFSZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / TYFSZ - Tyflopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. a) Přehled vývoje o zrakově postižené (dále jen ZP) v ČR, dimenze ZP jedince a jejich vztah k edukacib) Kurikulum v tyflopedii. Vztah tyflopedie k obecné pedagogice a jeho význam pro utváření tyflopedie2. a) Hlavní teoretické systémy v tyflopedii, pojem, předmět, soustava a její cílové skupiny tyflopedie. Vztah tyflopedie a speciální pedagogiky.b) Exogenní a endogenní podmínky edukace a rehabilitace ZP.3. a) Kvality života a specifické potřeby jako vnější podmínky edukace ZP, hodnotové orientace ZP a jejich reflexe v tyflopedickém kurikulu.b) Rodinná, raná a předškolní edukace ZP, institucionální zabezpečení v ČR.4. a) Paradigma ? současné pojetí a role v systému tyflopedie.b) Škola jako tyflopedická instituce, hlavní problémy tyflodidaktiky, fenomén samostatnosti ZP v dětském věku5. a) Charakteristika vztahu tyflologie a tyflopedie, principy v tyflopedii, jejich charakteristikab) Úkoly, prostředky a formy integrace ZP, problémy školské a sociální integrace6. a) Proces edukace ZP, charakteristika vztahu tyflopedie a tyflorehabilitace.b) Enkulturace a edukace ZP, specifika kultury ZP7. a) Hlavní kategorie tyflopedieb) Akceptace zrakové vady jako tyflopedický problém8. a) Specifika metod edukace ZP (význam a charakteristika)b) Vizualizace a reedukace vidění jako součást tyflopedického kurikula, specifické problémy slabozrakých a čátečně vidicích9. a) Specifika technik edukace ZPb) Kompenzace zraku jako součást kurikula a prostředků tyflopedie, význam haptizace a tyflografiky jako tyflopedických prostředků z hlediska jednotlivých cílových skupin ZP10. a) Specifika norem edukace a rehabilitace ZPb) Význam a možnosti volnočasových aktivit ZP, Občanská sdružení ZP a jejich edukačně rehabilitační poslání11.a) Metodologie a význam výzkumu tyflopedie, postavení srovnávací tyflopedie v systému tyflopedieb) Význam sociálních dovedností ZP jako pedagogický problém, význam asertivity ZP a její vztah k tyfloedukaci.12.a) Charakteristika vědních disciplín tyflopedie, postavení dějin tyflopedie v systému tyflopedieb) Specifické problémy andragogiky a gerontagogiky ZP13. a) Současné pojetí rehabilitace v tyflopedii. Vztah procesu edukace a rehabilitace ZP. Specifické prostředky edukace a rehabilitace těžce ZP.b) Fenomén samostatnostiZP.14. a) Charakteristika společenského statusu ZP.b) Tyflopedický charakter sociální rehabilitace ZP. Programy sociální rehabilitace a jejich zabezpečení v ČR.15. a) Pracovní rehabilitace ? příprava a rekvalifikace ZP. Problémy pracovního uplatnění ZP.b) Význam reliéfně bodového písma jako tyflopedického prostředku z hlediska jednotlivých cílových skupin ZP16. a) Institucionální zabezpečení služeb pro ZP dospělé a seniory v ČR. Charakteristické problémy ZP se získaným postižením.b) Prostorová orientace a samostatný pohyb jako součást kurikula a prostředků tyflopedie, bezpečnost při samostatném pohybu ZP.17. a) Tyflopedická problematika kombinovaných postižení, vliv kombinace postižení na stupeň integrace. Nejfrekventovanější skupiny multihandicapu v tyflopedii.b) Sebeobsluha ZP jako tyflopedický problém.18. a) Význam a charakteristika tyfloedukačních technologií.b) Technické prostředky edukace a rehabilitace ZP, změny jejich dominance vzhledem k digitalizaci.19. a) Charakteristika tyflopedické situace a intervence.b) Současný stav odstraňování informačních a architektonických bariér.20. a) Pedeutologické otázky rozvoje tyflopedie.b) Možnosti sociálního zabezpečení ZP.