Předmět Dějiny pedagogiky (KSPECP / VKEA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / VKEA - Dějiny pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Dějiny pedagogiky, charakteristika disciplíny (předmět, prameny, literatura, funkce)2.-3.Výchovné systémy a koncepce v době antiky4. Význam křesťanství pro vzdělanost v EvropěVýchova ve středověku. Význam Bendediktka z Nursie5. Výchova a názory na výchovu v době renesance (E. Rotterdamský, F. Rabelais, M. de Montaigne, T. More, T. Campanella)6. Názory na výchovu v době reformace a protireformace. (M. Luther, F. Melanchton, J. Sturm)7. Jan Amos Komenský a jeho názory na výchovu8.Pedagogický systém jezuitského řádu. Význam Ignáce z Loyolya Claudia de Aquavivy9. Pedagogické myšlení 17. a 18. století J. Locke, R. Descartes, J. J. Rousseau10. Německá a ruská pedagogika 19. století. J. F. Herbart, F. Frobel, A. Diesterweg, L. N. Tolstoj11. -12. Vzdělávání, výchova a školská soustava v českých zemích (1740 - 1940)13. Vzdělávací soustava na území české republiky v transformaci vzhledem k roku 198914. Pedagogické směry 20. století v zaharničí a u nás (reformismus, pragamtická pedagogi¨ka, experimentální pedagogika, behaviorismus a programované učení, duchovědná pedagogika, antiautoritativní pedagika, konstruktivizmus)
Získané způsobilosti
- poskytnout studentům orientační vhled do všeobecných i národních dějin edukace, edukačních institucí i pedagogických teorií.- vést studenty k vlastnímu hodnocení konkrétních vývojových změn, teoretických konceptů i ucelených koncepcí. - studenti komparují koncepce a systémy - studenti hledají význam dějin pedagogiky pro současnost i budoucnost výchovy a vzdělávání. - studenti pracují s primárními prameny
Literatura
Vladimír ŠTverák. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha, 1997. ISBN 80-7184-489-6.Miroslav Cipro. Průvodce dějinami výchovy. Praha, 1984. ISBN 505-21-857.Růžena Váňová. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha, 2003. ISBN 80-7290-122-2.Kamil Janiš, Daniela Vrabcová. Vybrané kapitoly z vývoje novodobé české školy. Hradec Králové, 2008. ISBN 978-80-7041-694-5.Kail Janiš, Daniela Vrabcová. Vybrané osobnosti východních Čech. Hradec Králové, 2007. ISBN 978-80-7041-125-2.
Požadavky
Zápočet - A) test + B) seminární práce k dvěma z následujících bodů (dle volby) v rozsahu cca 5 stran ke každému z vybraných bodů:Ba) zpracovat z historických primárních pramenů (prácí významných pedagogů) dílčí studii Bb) historie školy, na které jsem studoval (případně historii jiné pedagogické instituce dle vlastního výběru) Bc) komparace tématu z dějin pedagogiky v pěti webových odkazech (s důrazem na cizojazyčné) Bd) prezentace pedagogických osobností z historie studentova regionu Maximální počet zápočtových pokusů: 2
Garant
Mgr. Daniela Vrabcová, Ph.D.