Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Logopedie (KSPECP / VYSZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / VYSZ2 - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Logopedie jako vědní obor, definice, obsah, vývoj oboru u nás a v zahraničí2. Základní pojmy v oblasti logopedie a poruch mezilidské komunikace3. Česká logopedie v systému defektologie, dělení poruch řeči dlereflexního okruhu a podle symtomatologie, dle somatopatologických syndromů.4. "Narušená komunikačná schopnosť" ve slovenské a české logopedii, verbální a koverbální komunikační chování, symptomatologické poruchy komunikace.5. Koncepce motorických řečových poruch, poruch jazykového systému a kognitivně - komunikačních poruch v oblasti anglo - americké terminologie.6. Poruchy řečové komunikace - přijetí psycholingvistického přístupu7. Vývojové poruchy řečové komunikace u dětí - příčiny, projevy rozdělení , péče8. Vzniklé, přetrvávající a akcelerované poruchy řečové komunikace u dětí, v adolescenci a v dospělosti - příčiny, projevy, rozdělení , péče.9. Závažné vzniklé poruchy řečové komunikace u dospělých osob - příčiny, projevy, rozdělení, péče.10. problematika stárnutí organismu a vzniku dysfunkcí v oblasti komunikace s okolím.11. Oblast poruch komunikace jako multidisciplionární prostor a místo koexistence jazykovědných, medicínských , psychologických a pedagogických oborů.12. Organizace logopedické péče v oblasti školství, zdravotnictví a sociální péče. Institucionální, profesní a zájmové organizace, vzdělání v oboru logopedie.13. Zásady logopedické prevence a diagnostiky, obsah a užívané metody.14. Zásady logopedické intervence, individuální a skupinové postupy.15. Logopedická péče a víceoborová spolupráce, využití psychoterapeutické přístupu, metod kognitivní a psychomotorické stimulace.16. Aktuální poznatky neurověd a jejich dopad na oblast logopedické teorie a praxe.Semináře:1. Dyslálie u dětí a dospělých osob. Příčiny, výskyt a formy odchylek od intaktní aktikulace. Mogolálie, paralálie a dyslálie hlásek.Norma české výslovnosti. Problematika osvojování si nových artikulačních vzorů.3. Nepřesná artikulace a podmínky kultivace sluchové zpětné vazby, motoriky mluvidel a hlasového projevu u mluvních profesionálů.4. Metody dechových, hlasových a artikulačních cvičení, zpřesnění fonematického sluchu a sebekontroly řečové motoriky u dospělých osob.5. Vývoj motorických řečových schopností u dětí, diagnostika odchylek od běžného vývoje, metodika průpravných percepčně -artikulačních postupů.6. Diferenciální diagnostika závažných komunikačních postižení u dětí od vývojové dyslálie a vhodné formy doporučení do odborné péče.7. Metodika úpravy dyslálií. Tvorba nových percepčně - motorických vzorů hlásek.8. Metodika úpravy dyslálií. Převádění nových vzorů do řízené a spontánní mluvy.9. Pracoviště logopedického asistenta, pomůcky, dokumentace, kompetence a potenciál pro práci pod vedením kvalifikovaného logopeda.10. Závažná postižení komunikace u dětí. Vývojová dysfázie a opožděný vývoj řeči. Zásady vhodné intervence a pedagogického působení k překonání příčiny a následků komunikační poruchy.11. Uvedení do metod diagnostiky a terapie dětí s poruchami plynulosti mluvy, dětí s neurogenními poruchami a hlasovými obtížemi. Problematika palatolálie.12. Děti s mentálním deficitem, pervazivními poruchami a obtížemi v sociálním rozvoji. Vhodné metody rozvoje komunikačních a řečových schopností.13. Poruchy sluchu a zraku u dětí a dospělých osob. Rozvoj řečové komunikace, metody logopedické péče, zachování komunikačních schopností u získaných poruch.14. Specifické poruchy učení a jejich dopad na rozvoj komunikace čteným a psaným jazykovým projevem. metody diagnostiky a péče v této oblasti.15. Závažná postižení komunikace u dospělých osob. Zásady vhodné terapeutické intervence k překonání příčiny a následků komunikační poruchy. Vhodné metody obnovovací terapie u osob s neurogenními poruchami- afázií, dysartrií a dyspraxií v řeči.16.Problematika stárnoucích osob se sluchovými a kognitivními poruchami s důrazem na oblast demencí a projevy chronicity obtíží.

Získané způsobilosti

Vybavit studenty teoterickými i praktickými metodickými poznatky v oblasti péče o děti s dyslálií v ohledem na jejich praktické uplatnění na pozici logopedických asistentů.Dále vybavit studenty souhrnem poznatků z oblasti poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob, které umožní jejich uplatnění v péči o tyto osoby pod vedením kvalifikovaného školského, poradenského či klinického logopeda.

Požadavky

Zápočet bude udělován za aktivitu při seminářích a na základě vypracování a konzultace tematické seminární práce.Zkouška bude klasifikována na základě ústního prověření znalostí a dovedností.

Garant

doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.