Předmět Logopedie (KSPECP / VYSZ2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / VYSZ2 - Logopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Logopedie jako vědní obor, definice, obsah, vývoj oboru u nás a v zahraničí2. Základní pojmy v oblasti logopedie a poruch mezilidské komunikace3. Česká logopedie v systému defektologie, dělení poruch řeči dlereflexního okruhu a podle symtomatologie, dle somatopatologických syndromů.4. "Narušená komunikačná schopnosť" ve slovenské a české logopedii, verbální a koverbální komunikační chování, symptomatologické poruchy komunikace.5. Koncepce motorických řečových poruch, poruch jazykového systému a kognitivně - komunikačních poruch v oblasti anglo - americké terminologie.6. Poruchy řečové komunikace - přijetí psycholingvistického přístupu7. Vývojové poruchy řečové komunikace u dětí - příčiny, projevy rozdělení , péče8. Vzniklé, přetrvávající a akcelerované poruchy řečové komunikace u dětí, v adolescenci a v dospělosti - příčiny, projevy, rozdělení , péče.9. Závažné vzniklé poruchy řečové komunikace u dospělých osob - příčiny, projevy, rozdělení, péče.10. problematika stárnutí organismu a vzniku dysfunkcí v oblasti komunikace s okolím.11. Oblast poruch komunikace jako multidisciplionární prostor a místo koexistence jazykovědných, medicínských , psychologických a pedagogických oborů.12. Organizace logopedické péče v oblasti školství, zdravotnictví a sociální péče. Institucionální, profesní a zájmové organizace, vzdělání v oboru logopedie.13. Zásady logopedické prevence a diagnostiky, obsah a užívané metody.14. Zásady logopedické intervence, individuální a skupinové postupy.15. Logopedická péče a víceoborová spolupráce, využití psychoterapeutické přístupu, metod kognitivní a psychomotorické stimulace.16. Aktuální poznatky neurověd a jejich dopad na oblast logopedické teorie a praxe.Semináře:1. Dyslálie u dětí a dospělých osob. Příčiny, výskyt a formy odchylek od intaktní aktikulace. Mogolálie, paralálie a dyslálie hlásek.Norma české výslovnosti. Problematika osvojování si nových artikulačních vzorů.3. Nepřesná artikulace a podmínky kultivace sluchové zpětné vazby, motoriky mluvidel a hlasového projevu u mluvních profesionálů.4. Metody dechových, hlasových a artikulačních cvičení, zpřesnění fonematického sluchu a sebekontroly řečové motoriky u dospělých osob.5. Vývoj motorických řečových schopností u dětí, diagnostika odchylek od běžného vývoje, metodika průpravných percepčně -artikulačních postupů.6. Diferenciální diagnostika závažných komunikačních postižení u dětí od vývojové dyslálie a vhodné formy doporučení do odborné péče.7. Metodika úpravy dyslálií. Tvorba nových percepčně - motorických vzorů hlásek.8. Metodika úpravy dyslálií. Převádění nových vzorů do řízené a spontánní mluvy.9. Pracoviště logopedického asistenta, pomůcky, dokumentace, kompetence a potenciál pro práci pod vedením kvalifikovaného logopeda.10. Závažná postižení komunikace u dětí. Vývojová dysfázie a opožděný vývoj řeči. Zásady vhodné intervence a pedagogického působení k překonání příčiny a následků komunikační poruchy.11. Uvedení do metod diagnostiky a terapie dětí s poruchami plynulosti mluvy, dětí s neurogenními poruchami a hlasovými obtížemi. Problematika palatolálie.12. Děti s mentálním deficitem, pervazivními poruchami a obtížemi v sociálním rozvoji. Vhodné metody rozvoje komunikačních a řečových schopností.13. Poruchy sluchu a zraku u dětí a dospělých osob. Rozvoj řečové komunikace, metody logopedické péče, zachování komunikačních schopností u získaných poruch.14. Specifické poruchy učení a jejich dopad na rozvoj komunikace čteným a psaným jazykovým projevem. metody diagnostiky a péče v této oblasti.15. Závažná postižení komunikace u dospělých osob. Zásady vhodné terapeutické intervence k překonání příčiny a následků komunikační poruchy. Vhodné metody obnovovací terapie u osob s neurogenními poruchami- afázií, dysartrií a dyspraxií v řeči.16.Problematika stárnoucích osob se sluchovými a kognitivními poruchami s důrazem na oblast demencí a projevy chronicity obtíží.
Získané způsobilosti
Vybavit studenty teoterickými i praktickými metodickými poznatky v oblasti péče o děti s dyslálií v ohledem na jejich praktické uplatnění na pozici logopedických asistentů.Dále vybavit studenty souhrnem poznatků z oblasti poruch řečové komunikace u dětí a dospělých osob, které umožní jejich uplatnění v péči o tyto osoby pod vedením kvalifikovaného školského, poradenského či klinického logopeda.
Požadavky
Zápočet bude udělován za aktivitu při seminářích a na základě vypracování a konzultace tematické seminární práce.Zkouška bude klasifikována na základě ústního prověření znalostí a dovedností.
Garant
doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.