Předmět Psychologie výchovy (KSPECP / WYQA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPECP / WYQA - Psychologie výchovy, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Předmět psychologie výchovy2.Pedagogicko-psychologická diagnostika vychovávaného. Pedagogicko-psychologická charakteristika osobnosti. Metody měření vztahů v malých sociálních skupinách. Sociometrické metody.3.Učení. Definice, podmínky, výsledky a druhy učení. Zákony učení. Transfer v učení. Behaviorální a kognitivní teorie učení.4.Motivace k učení. Vnitřní a vnější motivace. Výkonová motivace. Atribuce.5.Socializace. Sociální učení.6.Morální vývoj. Piagetova a Kohlbergova periodizace morálního vývoje. Etická (prosociální) výchova. Metody morální výchovy.7.Psychologie rodinné výchovy. Škola a výchovné instituce.8.Vrstevnická skupina a její formativní vliv.9.Psychologie vychovatele. Psychologická charakteristika profese. Osobnost vychovatele. Typologie vychovatele.10.Autorita vychovatele. Vztah vychovatel ? vychovávaný. Vybrané psychologické koncepce sociálního chování a jejich aplikace do výchovné praxe. Sociální dovednosti. Komunikace. Tolerance. Empatie.11.Autodiagnostika vychovatele. Sebepoznání, seberegulace, sebevýchova, sebereflexe.
Získané způsobilosti
1. Osvojit si základní pojmy psychologie výchovy.2. Seznámit se s teoretickými přístupy k procesu učení a výchovy.3. Podpořit syntézu pedagogického a psychologického myšlení studentů.4. Rozvinout dovednost aplikovat psychologické poznatky ve výchovně vzdělávacím procesu.
Literatura
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2012. Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.Čáp, Jan. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Praha, 1997. ISBN 80-7178-063-4.KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2012. Bendl, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Vyd. 1. Praha, 2003. ISBN 80-86642-08-9.Vacek, Pavel. Průhledy do psychologie morálky. 2. vyd. Hradec Králové, 2006. ISBN 80-7041-188-0 .Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Vyd. 1. Praha, 2005. ISBN 80-7178-945-3 .Bendl, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi. 1. vyd. Praha, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.Nováčková, Jana. Mýty ve vzdělávání. 4. vyd. Kroměříž, 2008. ISBN 978-80-901873-9-9.Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků. Vyd. 1. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.
Požadavky
Pravidelná aktivní účast na setkáních, seminární práce, závěrečný test. Maximální počet pokusů pro udělení zápočtu je tři.
Garant
Mgr. Kateřina Juklová, Ph.D.