Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie a pedagogika (KSPSOC / PSPES)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPSOC / PSPES - Psychologie a pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PEDAGOGIKA1. Pedagogika: vymezení, struktura a vztah k jiným vědám. Andragogika a její konstituování. Centra rozvíjení pedagogické teorie.2. Sociální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj u nás i v zahraničí. Vztah k jiným vědním oborům.3. Současné pojetí sociální pedagogiky, její obsah, úkoly a význam pro teorii a praxi.4. Výchova jako základní fenomén pedagogiky: vývoj pojetí výchovy v různých pedagogických koncepcích. Místo výchovy mezi formativními činiteli5. Společenská determinace výchovy. Vztah procesů výchovy a socializace.6. Výchova a vzdělávání. Vymezení pojmů včetně jejich vztahu v různých pedagogických koncepcích.. Pedagogická teleologie. Obsah výchovy a vzdělávání a jejich strukturování7. Prostředky výchovy a vzdělávání: vymezení, pojetí prostředků výchovy v různých pedagogických koncepcích.8. Institucionalizace výchovy. Školská soustava ? vymezení. Typologie školských soustav. Charakteristika současné školské soustavy v ČR. Legislativa k výchově a vzdělávání.9. Činitelé výchovy. Pojetí subjektu a objektu výchovy v různých pedagogických koncepcích. Typologie vychovatele.10. Prostředí v životě člověka a jeho úloha ve výchovném procesu.11. Charakteristika prostředí socializačních činitelů: rodina, výchovně vzdělávací instituce, vrstevnické skupiny, lokální prostředí, média.12. Celoživotní učení: vymezení, struktura, charakteristika. Vývoj ideje celoživotního učení. UNESCO a celoživotní učení. Učící se společnost.13. Výukový proces s dospělými. Podstata a struktura výukového procesu dospělých. Specifické rysy výukového procesu dospělých.14. Metody vzdělávání dospělých ? podstata, třídění, charakteristika. Vzdělávání dospělých prostřednictvím médií.15. Pedagogický výzkum: vymezení, struktura. Požadavky na výzkum. Výzkumné metody v pedagogice a jejich aplikace v sociální pedagogice.PSYCHOLOGIE1. Interpersonální percepce ? verbální a neverbální komunikace, základní axiomy mezilidské komunikace, sociální kontext komunikace. Sociální percepce, sociální fóbie.2. Sociální postoje, postojové změny. Hodnotové systémy. Problém předsudků, sociální stereotypy. Chování a jednání.3. Psychologie davu, charakteristika a klasifikace davů, dynamika davů. Umělé masové formace. Vliv médií na psychiku jedince. Způsoby manipulace.4. Socializace (teorie, interpretace). Pojetí vědomí a nevědomí.5. Pojetí motivace a motivačních procesů, teorie motivace a jejich vývoj.6. Temperament, vlastnosti a teorie temperamentu, temperamentové dimenze. Problematika charakteru, vlastnosti charakteru, postojové a volní vlastnosti osobnosti. Typy a typologie.7. Vývojově psychologická charakteristika (předškolní věk, školní věk, dospívání, dospělost). Specifické vývojové krize.8. Determinace psychického vývoje. Dědičnost a osobnost. Příčiny psychické deprivace a subdeprivace.9. Osobnost a náročné životní situace. Techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi (agrese, únik, egocentričnost, kompenzace, sublimace, identifikace, racionalizace, projekce, isolace, regrese, negativismus). Stres, projevy stresu, způsoby zvládání.10. Pojem typ, typologický přístup k osobnosti. Základní charakteristika psychoanalýzy (S. Freud), analytické psychologie (C. G. Jung), individuální psychologie (A. Adler).11. Sociální skupiny, skupinová dynamika. Znaky skupiny, cíle, hodnoty, střed skupiny, vůdcovství, členství ve skupině (přijetí a opuštění skupiny). Sociometrie.12. Problematika struktury osobnosti, utváření Já, sebepojetí, identita a autonomie, utváření osobnosti, seberealizace.13. Schopnosti, vlohy, inteligence. Adaptivní a maladaptivní chování. Sexuální chování a sexuální orientace.14. Pojetí emocí, vlastnosti emocí. Emoce a racionalita. Asertivní chování.15. Sociální vlivy a dynamika osobnosti. Problém normality a norem ? diagnostika. Psychologie davového chování.