Předmět Úvod do etopedie (KSPSOC / PUVET)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPSOC / PUVET - Úvod do etopedie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah předmětu:- vývoj etopedické péče na našem území- definice a předmět etopedie- cílová skupina etopedie- disciplíny související s etopedií- základní terminologie v etopedii- vymezení poruchy chování (dítě v riziku, problémové chování, poruchy chování a emocí), etiologie- klasifikace poruch chování (sociální, školská, medicínská)- praxe etopedie (cíle a úkoly praxe etopedie)- fáze etopedického procesu, etopedická diagnostika- etopedická praxe v systému pedagogicko-psychologického poradenství (výchovný poradce, školní metodik prevence, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogická centra)- ústavní a ochranná výchova, zákon o soudnictví ve věcech mládeže- školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy (diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav pro mládež)- preventivně výchovná péče a její zařízení (středisko výchovné péče, diagnostický ústav)- integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga)- další zařízení dle zákona o sociálních službách (nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, komunitní a kontaktní centra)Literatura:Povinná:BOĎOVÁ, V., HUTYROVÁ, M. a RŮŽIČKA, M. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 1. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 103 s. ISBN 978-80-244-3723-1.HUTYROVÁ, M. a kol. Možnosti intervence u osob se specifickými poruchami chování a poruchami chování 2. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 94 s. ISBN 978-80-244-3724-8.SLOMEK, Z. Etopedie. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 96 s. ISBN 978-80-86723-84-6.SVOBODA, Z. a kol. Etopedické propylaje I.: aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012. 135 s. ISBN 978-80-7414-529-2.VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 330 s. ISBN 978-80-210-5159-1.VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2.WHO. Mezinárodní klasifikace nemocí: desátá revize: aktualizovaná druhá verze k 1. 1. 2012. Geneva, 2008. ISBN 978-80-904259-0-3.Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže), ve znění pozdějších předpisů.Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve změně vyhlášky č. 116/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve změně vyhlášky č. 147/2011 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce ve formě podílu na úkolech skupinové práce a průběžné plnění individuálních úkolů, samostatné vyhledání prohlubujících zdrojů (zejm. odborné literatury a legislativních dokumentů) a v oboru dostupných výzkumů.Vypracování seminární práce.
Garant
Mgr. Stanislava Hoferková, Ph.D.