Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociální pedagogika a psychologie (KSPSOC / SPESS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSPSOC / SPESS - Sociální pedagogika a psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Pedagogika:1. Pedagogika: vývoj, vymezení, struktura a vztah k jiným vědám. Andragogika a její konstituování.2. Sociální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj u nás i v zahraničí. Vztah k jiným vědním oborům.3. Současné pojetí sociální pedagogiky, její obsah, úkoly a význam pro teorii a praxi.4. Výchova jako základní fenomén pedagogiky: vývoj pojetí výchovy v různých pedagogických koncepcích. Místo výchovy mezi formativními činiteli5. Společenská determinace výchovy. Vztah procesů výchovy a socializace.6. Výchova a vzdělávání. Vymezení pojmů včetně jejich vztahu v různých pedagogických koncepcích. Pedagogická teleologie. Obsah výchovy a vzdělávání a jejich strukturování7. Prostředky výchovy a vzdělávání: vymezení, pojetí prostředků výchovy v různých pedagogických koncepcích.8. Vývojové dominanty výchovy a vzdělávání u nás po roce 1989, transformace školského systému, aktuální témata (výchova k demokracii, výchova etická, environmentální, globální, ekologická, sexuální), mediální. Volný čas jako prostředek výchovy.9. Činitelé výchovy. Pojetí subjektu a objektu výchovy v různých pedagogických koncepcích. Typologie vychovatele.10. Prostředí v životě člověka a jeho úloha ve výchovném procesu.11. Charakteristika prostředí socializačních činitelů: rodina, výchovně vzdělávací instituce, vrstevnické skupiny, lokální prostředí, média.12. Celoživotní učení: vymezení, struktura, charakteristika. Vývoj ideje celoživotního učení. UNESCO a celoživotní učení. Učící se společnost.13. Výukový proces s dospělými. Podstata a struktura výukového procesu dospělých. Specifické rysy výukového procesu dospělých.14. Metody vzdělávání dospělých ? podstata, třídění, charakteristika. Vzdělávání dospělých prostřednictvím médií.15. Pedagogický výzkum: vymezení, struktura. Požadavky na výzkum. Výzkumné metody v pedagogice a jejich aplikace v sociální pedagogice.Psychologie:1. Člověk jako sociální tvor: dědičnost a prostředí; interakce, základy komunikace, sociální percepce a chyby v ní.2. Postoje, jejich vznik a formování, postojová změna. Hodnotové systémy. Předsudky a stereotypy3. Temperament, typy a typologie.4. Pojetí vývoje/ontogeneze individua. Rozlišení zrání, vývoje učením a získáváním zkušeností, osobnostního rozvoje. Periodizace vývoje, senzitivní a krizová údobí ve vývoji psychiky. Eriksonovo pojetí vývoje. Úkoly pro výchovu.5. Rodina ze sociálně psychologického hlediska. Vliv rodiny na vývoj a formování osobnosti dítěte. Výchovné styly v rodině, vliv rodiny na vznik problémů dítěte. Důsledky pro práci vychovatele.6. Psychosociální faktory zdraví a nemoci. Salutoprotektivní faktory životního stylu a jejich využití v prevenci.7. Psychologické aspekty agresivity dětí a dospívajících. Možnosti prevence.8. Vznik a pojetí vlastností osobnosti, normalita a norma v psychologii. Poznávání osobnosti, metody pedagogicko-psychologické diagnostiky.9. Malá sociální skupina. Třídění skupin, základní znaky skupin. Dynamika a struktura skupiny, sociální pozice a role. Vrstevnická skupina, rodina.10. Stres, jeho příčiny a důsledky. Strategie zvládání stresu, obranné mechanismy. Mentální hygiena pedagogického procesu. Rizika profese pedagoga. Syndrom vyhoření.11. Seberegulační vlastnosti osobnosti. Já jako integrující činitel osobnosti, volní vlastnosti osobnosti, rozhodovací procesy.12. Struktura osobnosti. Vlastnosti osobnosti, vztahy mezi vlastnostmi, uspořádání vlastností Motivační vlastnosti osobnosti. Potřeby, druhy potřeb, výkonová motivace.13. Frustrace, obranné mechanismy, deprivace a subdeprivace.14. Psychologické aspekty nezaměstnanosti.15. Kultura ze sociálně psychologického hlediska (definice, kategorie, hodnoty, normy; rituály; tabu), psychologie davu.