Předmět Psychologie a sociologie sportu (KTVS / ZZ304)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTVS / ZZ304 - Psychologie a sociologie sportu, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Význam předmětu psychologie a sociologie tělesné výchovy2.Metody v psychologii a sociologii tělesné výchovy3.Fenomenologický význam pohybu, salutogeneze4. Úloha poznávacích procesů při pohybové činnosti5. Emočně motivační a volní procesy6. Psychologie osobnosti a tělesná výchova7. Senzomotorické učení a psychologiské osvojování dovedností8. Aktuální psychické stavy v tělesné výchově a možnosti jejich regulace9. Základní poznatky ze sociální psychologie10. Specifika komunikace v tělesné výchově11. Kreativita v tělesné výchově a sportu12. Psychologický trénink a pohybové aktivity13. Psychologické aspekty hyperaktivity a hypoaktivityDoplnění pro ZS2Základní poznatky o psychologickém vývoji jedince se zaměřením na emoceAspekty motivace v tělesné výchově a sportuPsychologický význam mužské role v pohybových aktitáchProžitek v tělesné výchově a sportuPohybové aktivity a školní TVVýznam předmětu psychologie a sociologie tělesné výchovy, základní pojmy, úkoly, metodologie v psychologii a sociologii tělesné výchovy.Senzomotorické učení, teoretické koncepce učení, pohybové dovednosti ? výsledek MU, klasifikace, druhy a činitelé motorického učení ?věkové období adolescence.Psychologie soutěžení a soupeření, psychologické problémy interakce soupeřivého charakteru, dílčí aspekty soupeření dvojic ? význam pro období dospívání v adolescenci.Psychické procesy při tělovýchovné činnosti v adolescenci. Poznávací procesy, emočně-motivační procesy, procesy volní.Aspekty motivace v tělesné výchově a sportu, strategie motivačního přístupu učitele a trenéra.Agrese ve sportu, lidská a živočišná agrese, teorie a faktory agrese, společenské prostředky proti agresi.Regulace aktuálních psychických stavů, teoretická východiska APS, krátkodobá a dlouhodobá regulace.Psychologický vývoj adolescenčního jedince se zaměřením na motoriku a emoce, model emocí.Psychologický trénink, jeho význam, časové perspektivy, činnostní a seberegulační předpoklady, způsoby použití.Kreativita učitele v tělesné výchově a sportu, překážky tvořivosti, etapy tvůrčího procesu.Základní poznatky ze sociální psychologie, metody soc. psychologie, sociální percepce, sportovní komunikace.Sportovní skupiny, dělení malých skupin z psychologického hlediska, vztahy ve skupině, konflikty a jejich klasifikace, sbližování skupin v adolescenčním období.Prožitek a prožitkovost, pojem prožitek, prožitek v motivaci sportovních aktivit, typologie pohybových prožitků. Význam prožitku v adolescenci.Zjišťování prožitkovosti, rizikové sporty, habiutace a novost, prožitek a výchova.
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je s různou mírou akcentace na biologické, sociální a psychologické souvislosti naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytvoření životního stylu. Předmět umožňuje nechápat pohyb pouze fyzikálně. Cílem je překonat mechanistické paradigma v chápání pohybu a vnímat i duchovní rozměr pohybu ve smyslu imaginace, kreativity, kinestezie, ideomotoriky a psychomotoriky. Při formování životního stylu žáků má v rámci tělovýchovného procesu rozhodující význam navozování kladného zájmu o pohybové aktivity. Proto v praktických aplikacích předmětu je podstatná část věnována praktickým psychologickým cvičením. Předmět naznačuje i možnosti, jak využít pohybových aktivit při řešení současných společenských problémů mládeže (hypoaktivita, drogové a jiné závislosti).
Požadavky
Ústní a písemná zkouška, vypracování seminární práce.
Garant
doc. PaedDr. Jiří Ryba, CSc.