Předmět Didaktika výtvarné výchovy 3 (KVKTT / PZVD3)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVKTT / PZVD3 - Didaktika výtvarné výchovy 3, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Zaměření, obsah, organizace výuky, doporučená literatura.Různé přístupy k vnímání, chápání a zpřístupňování výtv. kultury a vizuality.Osobní pojetí výtvarné výchovy, funkce výtvarné kultury a vlastní názorový soud.Význam výtvarné kultury pro současného člověka. Vztah výtv. umění a Vv.Podstata a průběh estetického vnímání- vlastní vnímání díla, estetická responze.Práce s uměleckým dílem ve škole; metody a formy, materiálové zabezpečení.Možnosti zprostředkování výtvarného díla (parafráze ... výtv. animace).Vnímání prostoru; oceňování vnitřního prostoru architektury, urbanismus.Výtvarné aspekty současné hmotné produkce, design a styling a reklama.Estetika užité tvorby; souvislosti funkce, tvaru, materiálu, dekoru a barevnosti.Problematika pokleslé tvorby a kýče. Naivní umění, art brut.Kultivace vkusového soudu na primárním stupni vzdělávání.Semináře budou realizovány diskusní formou na základě individuální domácí přípravy studentů k zadaným problémům a v terénu.Vnímání, prožívání a porozumění dílu, jeho sdělnost a možnosti komunikace skrz výtvarnou formu. (Art as therapy)Využití výtv. díla ve Vv, ilustrace dětské knihy, animovaný film.Tradiční představy o umění a jeho funkci (originál - reprodukce; věrnost zobrazení, humor, nadsázka a znevážení)Tvar, materiál, vztahy objemů, pohyb, světlo. Vnímání estetických forem.Rozbor a interpretace výtvarného díla, objektivní a subjektivní, klíč ke vnímání výtvarné skutečnosti.Příprava výtvarné animace; realizace některé z praktických možností poznávání díla.Vnímání prostoru, oceňování vnitřního prostoru architektury.Vlastní řešení výtvarné animace.Umění, neumění, kýč a postmoderní pluralita. (památníky, kroniky, školní nástěnky)Design a oceňování běžných předmětů vzhledem k jejich užitným a estetickým hodnotám.Řemesla našich předků.Exkurze.Obhájení zadaných seminárních úkolů.
Získané způsobilosti
Přednášky a semináře jsou zaměřeny na porozumění, schopnost aktivního vnímání a následného zprostředkování vizuální kultury v jejím širokém spektru. Oceňování a hodnocení soudobé volné a užité tvorby i komerční produkce. Zvyšování a kultivace vizuální gramotnosti a schopnosti samostatného úsudku v problematice.
Literatura
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Univerzita Karlova ? Karolinum, 2005. ISBN 80- 7290- 237- 7.Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. Praha, 1998. ISBN 80-7204-084-7.Šamšula, Pavel. Obrazárna v hlavě. 1. vyd. Praha, 1996. ISBN 80-208-0380-7.Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha, 1997. ISBN 80-7184-437-3.Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. Praha, 1994. ISBN 80-208-0008-5.Kulka, Tomáš. Umění a kýč. 1. vyd. Praha, 1994. ISBN 80-85639-17-3.Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. Vyd. 1. Praha, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
Požadavky
Požadavky k zápočtu:Počet pokusů pro udělení zápočtu:2- aktivní práce při seminářích, příprava na práci v seminářích, studium odborné literatury- seminární práce bude zaměřena na práci s uměleckým dílem v rozsahu 4 - 6 stran.Počet pokusů pro udělení zápočtu: 2 pokusy
Garant
Mgr. Kateřina Štěpánková
Vyučující
Mgr. Kateřina Štěpánková