Předmět Integrace dětí se speciálními potřebami (ÚPPE / KNIN2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / KNIN2 - Integrace dětí se speciálními potřebami, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Děti se sociálním znevýhodněním v MŠ, sociálně-patologické jevy ohrožující dítě, rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením.Děti cizinců a možnosti jejich podpory v MŠ.Specifika práce s romskými dětmi (historické souvislosti, kulturní a jazyková specifika, práce s rodinou, možnosti stimulace rozvoje dítěte a příprava na zvládnutí ZŠ v MŠ i mimo ni).Děti s ADHD, základní informace o ADHD (etiologie, symptomy, diagnostika), možnosti terapie, zásady při práci s dítětem, řešení modelových příkladů z praxe.Děti s NKS - prohloubení znalostí z Bc. studia, práce s dětmi s různými typy NKS v MŠ.Děti se smyslovými vadami v MŠ - podmínky, specifika práce s nimiNadané děti, identifikace nadání, vytváření podmínek pro jeho rozvoj, práce s dětmi s různým typem nadání v MŠ, spolupráce s dalšími institucemi.Integrace žáků se zdravotním postižením (mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, vadou řeči, poruchou chování)- podmínky integrace pro žáky s jednotlivými typy postižení, rizika jejich integrace, specifika práce, řešení modelových příkladů).
Získané způsobilosti
Cílem předmětu je příprava studenta na proces integrace dětí se speciálními potřebami do MŠ. Zaměřuje se na děti se sociálním znevýhodněním, s ADHD, s narušenou komunikační schopností, se smyslovým postižením, děti nadané a dětí s tělesným, mentálním postižením a kombinovaným postižením. Během přímé výuky je kladen důraz na diskuzi o problematice integrace, zkušenosti studentů a jejich analýzu.
Literatura
Kolektiv autorů. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele mateřské školy. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0052-2.BENDOVÁ, P., ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha, 2005. ISBN 80-7178-973-9.Zelinková Olga. Dyslexie v předškolním věku?. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367- 321-.LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc, 2001. ISBN 80-238-8729- 7.DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.PAPE, I. Jak pracovat s romskými žáky - příručka pro učitele a asistenty pedagoga. Praha, 2007. ISBN ...KLENKOVÁ, J. Logopedie. PRaha, 2006. ISBN 80-247-1110-9.V. Čadilová, Z. Žampachová a kol. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc, 2012. ISBN ..FOŘTÍK, V., FOŘTÍKOVÁ, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1.POTMĚŠIL, M, PŘÍHODOVÁ, J. Syndrom CHARGE a speciální pedagogika. In E- pedagogium. Olomouc, 2006. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie a pedagogika. Praha, 2005. ISBN 80-246-1074-4.Bendová, Petra, Dlouhá, Jana, Kalibová, Petra, Kaliba, Martin. Vybrané kapitoly z psychopedie a etopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2015. ISBN 978-80-7435-423-6.Růžičková, Kamila, Vítová, Jitka. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.Bendová, Petra (ed.). Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové, 2014. ISBN 978-80-7435-422-9.META o.s. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Semily, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
Požadavky
Podmínky pro získání zápočtu:- odevzdání seminární práce v rozsahu 3-5 stran A4 (bez titulní strany) na dané s důrazem na aplikaci do praxe a vlastní názor, vypracování práce je založeno minimálně na třech zdrojích, přičemž alespoň jeden je tištěná odborná publikace.- studenti svoji práci prezentují v rámci výuky před skupinou, která jim poskytuje zpětnou vazbu.- práce bude zformátována podle platné normy UHK, jinak nebude hodnocena,- práci student vloží do daného kurzu v moodlu do 30. 6. daného semestru,- student má tři pokusy na odevzdání práce,- písemný zápočtový test (úspěšnost 80%) (okruhy viz. osnova předmětu a kontrolní otázky u jednotlivých témat)- student má tři pokusy na absolvování testu.Podmínky pro získání zkoušky:- ústní zkouška na základě písemné přípravy (okruhy viz osnova předmětu INTSPEC1 a 2 s důrazem na schopnost aplikace znalostí do praxe)
Garant
Mgr. Jitka Vítová, Ph.D.