Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školský management a evaluace MŠ (ÚPPE / KNSKM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / KNSKM - Školský management a evaluace MŠ, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní terminologie školského managementu a evaluace.2. Principy uplatňované v školském managementu (humanizace, demokratizace, princip samosprávnosti, efektivnosti) a jejich aplikace v řízení mateřské školy.3. Charakteristika funkcí managementu (plánování, organizování, kontrola, hodnocení a vedení). Vliv rozhodování na řízení mateřské školy. Realizace funkce plánování. Strategické plánování, operativní plánování, plány vypracované v mateřské škole. Funkce analýzy SWOT při plánovaní a kontrole4. Autonomie, samosprávnost a jejich uplatňování v činnosti mateřské školy. Samosprávní orgány ve škole a ve školství. Rada školy. Mateřská škola a zřizovatel.5. Kultura školy, klima školy, vliv školského managementu na vytváření image školy. Public relations školy - pojem, cíle, cílové skupiny, druhy.6. Marketing školy - pojem, trh ve školství, obsah školského marketingu. Funkce a role ředitele školy v marketingu mateřské školy - kompetence, práce s informacemi.7. Kontrola, smysl evaluace a autoevaluace MŠ. Legislativní rámec, vazba na RVP PV. Plánování autoevaluace MŠ. Oblasti, kritéria evaluace.8. Realizace evaluace. Shromažďování dat v souvislosti s hodnotícími procesy ve škole. Zpracování dat a interpretace výsledků. Zpracování autoevaluační zprávy.9. Strategie rozvoje školy, řízení změn v pedagogickém procesu, organizačních změn. Funkce školy ? model organizace a koordinace činnosti školy. Teorie projektování a plánování činnosti školy.10. Peer Review - kolegiální evaluace MŠ. Hodnocení zřizovatelem a hodnocení ČŠI. Zhodnocení evaluačních procesů v MŠ a etické otázky evaluace a autoevaluace MŠ.11. Projektový management. Tvorba, řízení projektů v prostředí MŠ (logický rámec projektu).12. Vzdělávací a školská politika. Aktuální otázky vzdělávací politiky. Školské asociace. MŠMT.

Získané způsobilosti

Cílem je vyložit aspekty, funkce a činnosti související s řízením MŠ. Dále je pozornost věnována marketingu MŠ, řízením vnějších vztahů, aktuálním otázkám vzdělávací politiky. Bude vysvětlena podstata plánování, procesu a výstupů autoevaluace, včetně významu autoevaluace školy pro její trvalý rozvoj. Absolventky studijního předmětu se budou orientovat v právních normách a dalších dokumentech souvisejících s řízením kvality, s vlastním hodnocením školy, budou vybaveny dovednostmi a znalostmi nutnými pro zpracování autoevaluačního plánu školy, tj. naučí se identifikovat potřeby školy, vybrat priority, formulovat cíle a kritéria jejich dosažení, budou umět zvolit a vhodný evaluační nástroj, zpracují autoevaluační zprávu a začlení její výstupy do dalších dokumentů školy. V kontextu autoevaluace MŠ se seznámí s formami externího hodnocení MŠ: hodnocením ČŠI, zřizovatelem a Peer Review ? kolegiální hodnocení.

Požadavky

1) V denním studiu aktivní účast na seminářích (minimální účast na 8 seminářích), v kombinovaném studiu účast na konzultacích. 2) Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce na konkrétní téma školského managementu, evaluace, případně marketingu MŠ a za hodnocení seminární práce některé z kolegyň. 3) Součástí zkoušky je písemný test z teoretických poznatků prezentovaných na přednáškách (požadavek zisku minimálně 65 % bodů).4) Zkouška je vedena kolokviálně s autorkami na základě diskuse nad jejich seminární prací, posudku k seminární práci a výsledkem písemného testu. Seminární práce v rozsahu 3 - 5 NS (5400 - 9000 znaků včetně mezer) je zpracovávána ve dvojicích. Studentky musí využít minimálně 5 odborných zdrojů (odbornou publikací se rozumí monografie či článek z odborných recenzovaných časopisů). Alespoň jedním z odborných zdrojů musí být odborný článek či publikace v cizím světovém jazyce (např. anglický, španělský, francouzský apod.).Studentky si vybírají témata po konzultaci s vyučujícím ? ideálně do 3. semináře. Téma by mělo být zaměřeno na praktické aspekty řízení ři evaluaci v MŠ. Tj. nesmí jít o rešerši literatury k tématu, ale o reflexi praktických zkušeností diskutovaných na základě odborné literatury.Struktura seminární práce:? Cíl práce (maximum 2 věty)? Motivace k výběru tématu seminární práce (maximum 2 věty)? Kontext získání praktických zkušeností k tématu? Popis zkušeností/příběhu vztahujících se k tématu školského managementu ? jaké máte zkušenosti s vybraným tématem, co jste se dozvěděly od informantů (např. rozhovorem, pozorováním)? Reflexe zkušeností? Diskuse zjištění opřená o odbornou literaturu (teorii školského managementu/pedagogické evaluace) - při diskusi citujete odbornou literaturu, uveďte co je ve shodě s praktickými zkušenostmi a poznatky z odborné literatury, v čem se to liší, a projevte vlastní názor? Závěr, shrnutí, zhodnocení cíle sem. práce (maximum 7 řádek)? Použitá literatura (užití citační normy APA styl)případně příloha/yU seminární práce budou hodnocena následující kritéria (seminární práce bude uznána, pokud budou splněna všechna kritéria):1. Aktuálnost a vhodnost vybraného tématu 2. Praktičnost seminární práce3. Posouzení logické provázanosti jednotlivých prvků seminární práce4. Projev názoru/ů5. Zpracování diskuse ? schopnost diskutovat praktické zkušenosti se soudobými poznatky z odborné literatury6. Formální kritéria:? Rozsah seminární práce? Struktura seminární práce? Vhodné citování odborné literatury? Použití odborných zdrojů včetně cizojazyčných (světový jazyk) ? Doložený cizojazyčný text formou PDF souboru jako příloha k seminární práciHodnocení cizí seminární práce musí být založeno na výše uvedených kritériích a doloženo důkazy (evidencí).

Garant

Ing. et Bc. Stanislav Michek, Ph.D.

Vyučující

Ing. et Bc. Stanislav Michek, Ph.D.