Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Předškolní a speciální pedagogika (ÚPPE / PPSP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / PPSP - Předškolní a speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předškolní pedagogika v systému pedagogických disciplín (charakteristika a postavení předškolní pedagogiky v soustavě pedagogických věd, základní kategorie a pojmy).2. Systém speciální pedagogiky, základní kategorie a pojmy, charakteristika jednotlivých oborů speciální pedagogiky, problematika integrace.3. Pojetí dětství v proměnách pedagogického myšlení, historie a současnost, významné osobnosti předškolní výchovy (J. Lock, J. J. Rousseau, J. H. Pestalozzi, F. Fröbel). J.A. Komenský: Informatorium školy mateřské.4. Biologické zvláštnosti ontogenetického vývoje dítěte předškolního věku. Zdravotně hygienické požadavky. Podmínky vzdělávání dětí se zdravotním postižením, zdravotním oslabením, sociálním znevýhodněním a dětí nadaných.5. Vznik a vývoj předškolních zařízení u nás a jejich vazba na systém počátečního vzdělávání. Podmínky předškolního vzdělávání v současnosti.6. Reformní pedagogické koncepce a jejich vliv na současné pojetí předškolní výchovy (R. Steiner, J. Dewey, M. Montessori). Alternativní vzdělávací koncepce. Programy Začít spolu, Zdravá MŠ.7. Rodina jako sociálně psychologický činitel, funkce rodiny, proměny rodiny, náhradní rodinná péče. Rodina a dítě s postižením. Prevence sociálně patologických jevů, zdravý životní styl.8. Postavení dítěte v současném světě. Úmluva o právech dítěte. Nadané dítě a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami ? klasifikace a charakteristika, specifika pedagogického přístupu.9. Význam hry v předškolním vzdělávání, charakteristické znaky a funkce hry, hra jako cesta k poznání dítěte. Vytváření podmínek pro hru. Hračka.10. Učení v předškolním věku dítěte. Význam učení v předškolním vzdělávání v kontextu s RVP PV. Pedagogické principy a jejich aplikace v MŠ.11. Osobnostně orientovaná předškolní výchova a její základní znaky. Model potřeb dítěte předškolního věku (Matějček, Langmeier) jako východisko konkretizace cílů předškolní výchovy.12. Vývoj kurikulárních dokumentů předškolního vzdělávání v proměnách času. Současné pojetí kurikulární politiky vyplývající ze Zákona č. 561 Sb. Problematika hodnocení.13. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Cíle a celkové pojetí, vzdělávací obsah RVP PV.14. Specifika předškolního vzdělávání. Metody a formy práce. Spolupráce MŠ s rodinou. Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání, formy spolupráce, vytváření plánu spolupráce rodiny a MŠ.15. Projekt, projektování, integrované bloky. Školní vzdělávací program. Třídní vzdělávací program. Působení umění na dítě předškolního věku prostřednictvím hudební, výtvarné a dramatické výchovy.16. Management MŠ (plánování, organizování, vedení, kontrola). Tvorba ŠVP. Základní legislativa MŠ. Legislativa v oblasti vzdělávání dětí se speciálními potřebami. Prezentace MŠ na veřejnosti.17. Osobnost učitelky mateřské školy (osobnostní kvality, klíčové kompetence). Komunikační dovednosti.18. Rozvoj motoriky a grafomotoriky u dítěte v předškolním věku, vývoj úchopu. Problematika laterality.19. Logopedie. Ontogenetický vývoj řeči. Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku, možnosti prevence, depistáže a terapie NKS v MŠ.20. Environmentální výchova v MŠ. Význam logického myšlení a rozvoje matematických představ v předškolním věku dítěte.21. Děti se speciálními potřebami v mateřské škole (možnosti integrace, individuální vzdělávací program, systém rané péče, poradenský systém). Možnosti základního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.22. Podmínky a možnosti přechodu dítěte z MŠ do 1. ročníku ZŠ. Pedagogicko-psychologická diagnostika (podstata a cíl diagnostiky dítěte v předškolním věku). Možnosti rozvoje jednotlivých druhů percepcí v MŠ. Prevence SPU.