Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie (ÚPPE / PSY)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / PSY - Psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývoj psychologie jako vědyVýznamné psychologické směry. Systém psychologických disciplín, jejich význam pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.2. Pojetí předmětu psychologiePojetí předmětu psychologie v kontextu historického vývoje. Výklad základních psychologických pojmů. Přehled hlavních skupin psychických jevů.3. Psychologická charakteristika jmenovaných kognitivních aktivitPodstata a význam poznávání. Charakteristika vnímání. Představy a imaginace, paměť.4. Myšlení a řečVymezení pojmu myšlení, myšlenkové procesy. Piagetovo pojetí rozumového vývoje. Problematika řeči.5. Emocionální procesyVymezení emocí, klasifikace emocí, jejich vlastnosti a projevy.Úloha emocí v životě člověka. Úzkost, strach a tréma u dětí, jejich prevence a zvládání.6. Motivační a volní procesyObecné pojetí motivace. Motiv. Potřeba. Hierarchie potřeb podle A.Maslowa. Psychologická problematika odměn a trestů, jejich motivační a informační funkce. Volní procesy.7. Vymezení schopností, problematika inteligencePojetí schopností, schopnosti perceptivní, psychomotorické, intelektové. Inteligence a její měření . Okolnosti, ovlivňující mentální výkonnost.8. Psychologická problematika osobnostiPředmět studia osobnosti. Vymezení pojmu osobnost. Metody psychologie osobnosti. Některé teorie osobnosti.9. Psychologické pojetí charakteruCharakter ? vymezení pojmu. Osobnostní a sociální faktory formování charakteru. Vývoj charakteru . Postoje a jejich formování. Hodnotový systém osobnosti.10. Temperamentové vlastnosti osobnostiTemperament ? pojetí, typologie temperamentu. Možnosti a meze ovlivňování temperamentových rysů.11. Geneze a vývoj osobnosti. JástvíPojem ?já?, vývoj sebepojetí v ontogenezi.12. Emoční inteligence, zdravý vývoj osobnosti13. Osobnost a činnostCharakteristika činnosti, druhy činností ( hra, práce, učení ). Formativní působení činnosti na osobnost dítěte.14. SocializaceSocializace jedince jako celoživotní proces. Jedinec a sociokulturní prostředí.. Integrace jedince a prostředí. Sociální učení a jeho zákonitosti. Náročné životní situace, techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi.15. Sociální interakce a sociální chováníDítě v sociálních interakcích. Sociální role, postoje, dovednosti a sociální rysy osobnosti. Sociální normy. Sociální klima malé sociální skupiny. Patologie sociálního života skupiny ? agresivita a šikana.16. Předmět vývojové psychologieZákladní pojmy ( zrání, učení), obecné charakteristiky psychického vývoje. Biologická a sociokulturní determinace lidské psychiky. Zákonitosti psychického vývoje člověka. Metody vývojové psychologie.17. Periodizace ontogenetického vývojeÚkoly jednotlivých vývojových období. Senzitivní období a vývojové krize. Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek. Ohrožení psychického vývoje.18. Předškolní období, vstup dítěte do školyVývoj základních schopností a dovedností, kognitivní, emoční vývoj a socializace. Školní zralost a připravenost dítěte na školu, systémový přístup k dané problematice.19. Vstup dítěte do školyŠkolní zralost a připravenost dítěte na školu, systémový přístup k dané problematice. Situace zápisu do 1. třídy. Indikace a důsledky odkladu školní docházky. Legislativa.20. Problémové chování a poruchy chování u dětí předškolního věkuVýchovné zásady a možnosti práce v MŠ.