Předmět Psychologie (ÚPPE / PSY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / PSY - Psychologie, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vývoj psychologie jako vědyVýznamné psychologické směry. Systém psychologických disciplín, jejich význam pro pedagogickou teorii a výchovnou praxi.2. Pojetí předmětu psychologiePojetí předmětu psychologie v kontextu historického vývoje. Výklad základních psychologických pojmů. Přehled hlavních skupin psychických jevů.3. Psychologická charakteristika jmenovaných kognitivních aktivitPodstata a význam poznávání. Charakteristika vnímání. Představy a imaginace, paměť.4. Myšlení a řečVymezení pojmu myšlení, myšlenkové procesy. Piagetovo pojetí rozumového vývoje. Problematika řeči.5. Emocionální procesyVymezení emocí, klasifikace emocí, jejich vlastnosti a projevy.Úloha emocí v životě člověka. Úzkost, strach a tréma u dětí, jejich prevence a zvládání.6. Motivační a volní procesyObecné pojetí motivace. Motiv. Potřeba. Hierarchie potřeb podle A.Maslowa. Psychologická problematika odměn a trestů, jejich motivační a informační funkce. Volní procesy.7. Vymezení schopností, problematika inteligencePojetí schopností, schopnosti perceptivní, psychomotorické, intelektové. Inteligence a její měření . Okolnosti, ovlivňující mentální výkonnost.8. Psychologická problematika osobnostiPředmět studia osobnosti. Vymezení pojmu osobnost. Metody psychologie osobnosti. Některé teorie osobnosti.9. Psychologické pojetí charakteruCharakter ? vymezení pojmu. Osobnostní a sociální faktory formování charakteru. Vývoj charakteru . Postoje a jejich formování. Hodnotový systém osobnosti.10. Temperamentové vlastnosti osobnostiTemperament ? pojetí, typologie temperamentu. Možnosti a meze ovlivňování temperamentových rysů.11. Geneze a vývoj osobnosti. JástvíPojem ?já?, vývoj sebepojetí v ontogenezi.12. Emoční inteligence, zdravý vývoj osobnosti13. Osobnost a činnostCharakteristika činnosti, druhy činností ( hra, práce, učení ). Formativní působení činnosti na osobnost dítěte.14. SocializaceSocializace jedince jako celoživotní proces. Jedinec a sociokulturní prostředí.. Integrace jedince a prostředí. Sociální učení a jeho zákonitosti. Náročné životní situace, techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi.15. Sociální interakce a sociální chováníDítě v sociálních interakcích. Sociální role, postoje, dovednosti a sociální rysy osobnosti. Sociální normy. Sociální klima malé sociální skupiny. Patologie sociálního života skupiny ? agresivita a šikana.16. Předmět vývojové psychologieZákladní pojmy ( zrání, učení), obecné charakteristiky psychického vývoje. Biologická a sociokulturní determinace lidské psychiky. Zákonitosti psychického vývoje člověka. Metody vývojové psychologie.17. Periodizace ontogenetického vývojeÚkoly jednotlivých vývojových období. Senzitivní období a vývojové krize. Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek. Ohrožení psychického vývoje.18. Předškolní období, vstup dítěte do školyVývoj základních schopností a dovedností, kognitivní, emoční vývoj a socializace. Školní zralost a připravenost dítěte na školu, systémový přístup k dané problematice.19. Vstup dítěte do školyŠkolní zralost a připravenost dítěte na školu, systémový přístup k dané problematice. Situace zápisu do 1. třídy. Indikace a důsledky odkladu školní docházky. Legislativa.20. Problémové chování a poruchy chování u dětí předškolního věkuVýchovné zásady a možnosti práce v MŠ.