Předmět Speciální pedagogika (ÚPPE / SPECP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / SPECP - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Speciálně pedagogické kompetence učitelky MŠ. Základní kategorie a pojmy ve speciální pedagogice (defekt, postižení, handicap, žák se speciálními potřebami, ?).2. Speciálně-pedagogické metody, socializace, pojmy normalita a abnormalita. Ucelená rehabilitace a úloha MŠ v ní.3. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Vývoj (zejména 20. století) a modernizační trendy v péči o osoby s postižením u nás a v zahraničí.4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, sociální služby pro osoby se zdravotním postižením, organizace zdravotně postižených.5. Speciálně-pedagogická diagnostika, diagnostika v jednotlivých oborech speciální pedagogiky, depistáž.6. Integrace (podmínky, formy, legislativa, ?), současný stav integrace dítěte s postižením v MŠ.7. Individuální vzdělávací program (tvorba, obsah, specifika u jednotlivých skupin žáků se speciálními potřebami). Legislativa v oblasti speciálního vzdělávání (školský zákon, RVP, vyhlášky MŠMT).8. Neinstitucionální a institucionální péče o děti s postižením v předškolním věku, rodina a dítě s postižením.9. Logopedie, kategorie narušené komunikační schopnosti, organizace logopedické péče v ČR, metody logopedické intervence a podíl MŠ na ní (prevence, diagnostika, terapie).10. Anatomie a fyziologie orgánů podílejících se na tvorbě řeči, vývoj dětské řeči, patologie vývoje řeči, možnosti stimulace rozvoje řeči.11. Vývojová nemluvnost, získaná psychogenní nemluvnost, získaná orgánová nemluvnost, narušení zvuku řeči, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ.12. Narušení článkování řeči, narušení plynulosti řeči, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ.13. Symptomatické poruchy řeči, poruchy hlasu a hlasová hygiena, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ, alternativní a augmentativní komunikace.14. Psychopedie, mentální retardace (definice, etiologie, klasifikace, ?), charakteristika jednotlivých stupňů MR.15. Výchova a vzdělávání dětí s mentálním postižením, dítě s MP v MŠ, moderní trendy v péči o osoby s MP.16. Downův syndrom, děti s poruchou autistického spektra, dítě s kombinovaným postižením, specifika práce s dětmi s tímto postižením.17. Surdopedie, anatomie sluchového orgánu, klasifikace vad sluchu, technické pomůcky pro osoby s vadami sluchu.18. Komunikace jedinců se sluchovým postižením, vliv sluchového postižení na vývoj osobnosti, výchova a vzdělávání dětí s vadami sluchu, dítě s vadou sluchu v MŠ.19. Somatopedie, klasifikace tělesných postižení (vrozená, získaná). Dítě s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním v MŠ. Protetické pomůcky pro osoby s poruchou mobility.20. Dětská mozková obrna (etiologie, formy, symptomy, výskyt dalších vad, ?), dítě s DMO v MŠ. Epilepsie (charakteristika, klasifikace záchvatů, ?), úloha učitele při péči o dítě s epilepsií.21. Tyflopedie, kategorie osob se zrakovým postižením, klasifikace vad zraku. Hluchoslepota.22. Výchova a vzdělávání dětí s vadami zraku, dítě s vadou zraku v MŠ, speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením.23. Etopedie, klasifikace a typologie poruch chování, poruchy chování v MŠ, problematika šikany, syndrom CAN.24. Sluchová a zraková percepce u dětí, metody a postupy pro jejich rozvoj a reedukaci. Problematika laterality. Prevence SPU v MŠ.25. Syndrom ADD/ADHD (definice, diagnostika, symptomy, ?), výchovné zásady a možnosti práce s dětmi s ADD/ADHD, dyspraxie.26. Dítě se sociálním znevýhodněním, dítě z odlišných kulturních a etnických skupin v MŠ.27. Možnosti využití terapií při práci s dětmi s postižením. Využití výpočetní techniky při práci s dětmi s postižením.28. Nadané dítě (druhy nadání, modely nadání, identifikace, ...), práce s nadaným dítětem v MŠ.