Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (ÚPPE / SPECP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ÚPPE / SPECP - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Speciálně pedagogické kompetence učitelky MŠ. Základní kategorie a pojmy ve speciální pedagogice (defekt, postižení, handicap, žák se speciálními potřebami, ?).2. Speciálně-pedagogické metody, socializace, pojmy normalita a abnormalita. Ucelená rehabilitace a úloha MŠ v ní.3. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Vývoj (zejména 20. století) a modernizační trendy v péči o osoby s postižením u nás a v zahraničí.4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, sociální služby pro osoby se zdravotním postižením, organizace zdravotně postižených.5. Speciálně-pedagogická diagnostika, diagnostika v jednotlivých oborech speciální pedagogiky, depistáž.6. Integrace (podmínky, formy, legislativa, ?), současný stav integrace dítěte s postižením v MŠ.7. Individuální vzdělávací program (tvorba, obsah, specifika u jednotlivých skupin žáků se speciálními potřebami). Legislativa v oblasti speciálního vzdělávání (školský zákon, RVP, vyhlášky MŠMT).8. Neinstitucionální a institucionální péče o děti s postižením v předškolním věku, rodina a dítě s postižením.9. Logopedie, kategorie narušené komunikační schopnosti, organizace logopedické péče v ČR, metody logopedické intervence a podíl MŠ na ní (prevence, diagnostika, terapie).10. Anatomie a fyziologie orgánů podílejících se na tvorbě řeči, vývoj dětské řeči, patologie vývoje řeči, možnosti stimulace rozvoje řeči.11. Vývojová nemluvnost, získaná psychogenní nemluvnost, získaná orgánová nemluvnost, narušení zvuku řeči, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ.12. Narušení článkování řeči, narušení plynulosti řeči, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ.13. Symptomatické poruchy řeči, poruchy hlasu a hlasová hygiena, možnosti práce s těmito cílovými skupinami v MŠ, alternativní a augmentativní komunikace.14. Psychopedie, mentální retardace (definice, etiologie, klasifikace, ?), charakteristika jednotlivých stupňů MR.15. Výchova a vzdělávání dětí s mentálním postižením, dítě s MP v MŠ, moderní trendy v péči o osoby s MP.16. Downův syndrom, děti s poruchou autistického spektra, dítě s kombinovaným postižením, specifika práce s dětmi s tímto postižením.17. Surdopedie, anatomie sluchového orgánu, klasifikace vad sluchu, technické pomůcky pro osoby s vadami sluchu.18. Komunikace jedinců se sluchovým postižením, vliv sluchového postižení na vývoj osobnosti, výchova a vzdělávání dětí s vadami sluchu, dítě s vadou sluchu v MŠ.19. Somatopedie, klasifikace tělesných postižení (vrozená, získaná). Dítě s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním v MŠ. Protetické pomůcky pro osoby s poruchou mobility.20. Dětská mozková obrna (etiologie, formy, symptomy, výskyt dalších vad, ?), dítě s DMO v MŠ. Epilepsie (charakteristika, klasifikace záchvatů, ?), úloha učitele při péči o dítě s epilepsií.21. Tyflopedie, kategorie osob se zrakovým postižením, klasifikace vad zraku. Hluchoslepota.22. Výchova a vzdělávání dětí s vadami zraku, dítě s vadou zraku v MŠ, speciální pomůcky pro osoby se zrakovým postižením.23. Etopedie, klasifikace a typologie poruch chování, poruchy chování v MŠ, problematika šikany, syndrom CAN.24. Sluchová a zraková percepce u dětí, metody a postupy pro jejich rozvoj a reedukaci. Problematika laterality. Prevence SPU v MŠ.25. Syndrom ADD/ADHD (definice, diagnostika, symptomy, ?), výchovné zásady a možnosti práce s dětmi s ADD/ADHD, dyspraxie.26. Dítě se sociálním znevýhodněním, dítě z odlišných kulturních a etnických skupin v MŠ.27. Možnosti využití terapií při práci s dětmi s postižením. Využití výpočetní techniky při práci s dětmi s postižením.28. Nadané dítě (druhy nadání, modely nadání, identifikace, ...), práce s nadaným dítětem v MŠ.