Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekologie rostlin (KBI / PEROS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / PEROS - Ekologie rostlin, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do geobotanických disciplín, základní a doporučená literatura, studijní požadavky.Historie a poslání, praktická aplikace ekologie rostlin, fytocenologie a fytogeografie.2. Základní pojmy a termíny.3. Ekologické limity, ekologická valence.4. Vliv abiotických ekofaktorů na rostlinstvo (sluneční záření, teplo, voda v různých skupenstvích, vzduch, relief, půda, geologické podloží, oheň).5. Sluneční záření, světelná energie a její ekologický význam, vztah rostlin ke světlu a jejich morfologicko-anatomické adaptace, fotoperiodismus.6. Teplo a jeho ekologický význam, vztah rostlin k teplu a jejich morfologicko anatomické adaptace, teplotní výškový gradient a vegetační výškové stupně.7. Voda a její ekologický význam, vztah rostlin k vodnímu gradientu.8. Typy srážek a jejich ekologický význam, voda jako životní prostředí rostlin.9. Vzduch jako ekologický činitel, složení vzduchu, skleníkový efekt. Znečištění atmosféry, emise, imise a jejich vliv na rostlinstvo. Vliv větru na vegetaci.10. Rostlinstvo a reliéf (vliv sklonu a expozice na rostlinstvo).11. Půda a rostlinstvo. Fyzikální a chemické vlastnosti půdy, vliv matečné horniny na vznik půd. Humus. Adaptace rostlin k půdním vlastnostem. Půdní typ a půdní druh. Rostlinstvo a oheň.12. Vliv biotických ekofaktorů na rostlinstvo.13. Vzájemné interakce rostlin a živočichů.14. Přímé a nepřímé antropické vlivy na rostlinstvo.15. Příčiny snižování druhové diverzity vegetace.16. Ochrana fytogenofondu dle platných vyhlášek, černý a červený seznam, červené knihy.17. Členění rostlin dle původnosti (autochtonní, apofyty, alochtonní, archeogyty, neofyty).18. Životní formy rostlin. Efarmonická konvergence.19. Charakteristika a znaky populace, fenofáze, hustota, rozmístění, pokryvnost, početnost, družnost, typy šíření populace.20. Primární a sekundární produkce. Strategie populací, ecese.21. Sukcese, její typy a význam. Geohistorický vývoj vegetace střední Evropy.22. Primární a sekundární strategie. Potravní řetězce a pyramidy.23. Základy fytocenologie. Základní pojmy. Zonální a azonální lesníspolečenstva.24. Rostlinná společenstva nelesní:pastvin, rumišť a plevelová vegetace, komprimofilní vegetace, stepní společenstva,skalních štěrbin a sutí, vodní, pobřežní, slatinná, rašeliništní, vegetace slanomilná, vátých písků a paseková. Aplikované fytocenologické metody.26. Základy fytocenologie. Základní pojmy. Květenné oblasti světa a jejich základní charakteristika.27. Základní biomy světa a jejich charakteristika.28. Geoelementy střední Evropy.29. Fytogeografický přehled České republiky.30. Syntetické shrnutí poznatků a vlastní postřehy z problematikyživotního prostředí.

Získané způsobilosti

Základní ekologické pojmy, termíny, vztahy a zákonitosti v ekologii rostlin. Úvod do fytocenologie a fytogeografie. Základní informace o nejdůležitějších vztazích mezi funkcemi a strukturami rostlinných populací a společenstev i mezi faktory a komplexy vnějšího prostředí. Je zdůrazněn nezastupitelný význam rostlinné složky ekosystémů jako primárních producentů. Dokládá důležitost rostlin v přírodě a popisuje jejich funkce v rámci ekosystémů s vlastními autoregulačními mechanismy. Vysvětluje celospolečenský význam studia ekologie rostlin, fytocenologie a fytogeografie v aplikovaných oborech zemědělství, lesnictví a plánování krajiny.Ekologie rostlin jako interdisciplinární vědní obor čerpá z údajů dalších vědních disciplín.Výchova k ekologickému myšlení a jednání. Nejedná se o pouhé předávání informací a pojmů, ale o aktivní vztah a přístup k životnímu prostředí, v návaznosti praktická cvičení a exkurze.

Požadavky

1. Seminární práce - bioekologické vyhodnocení krajinného celku2. Fenologická pozorování3. Dva testy (70% úspěšnosti pro ZŠ, 75% úspěšnosti pro SŠ).4. Referát v průběhu cvičení5. Minimálně 70% účast na cvičeních6. Vysokoškolská úroveň protokolů

Garant

doc. RNDr. Jitka Málková, CSc.