Předmět Fylogeneze a systém vyšších rostlin (KBI / PFYVR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / PFYVR - Fylogeneze a systém vyšších rostlin, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod, metody studia, historický vývoj poznatků, botanické systémy, taxonomie a nomenklatura rostlin. Současné pojetí botanického systému, základní principy molekulární systematiky vyšších rostlin. Dendrogram, kladogram. Základy fylogeneze.2. Bryophytae (mechorosty).3. Psilofytní vyhynulé rostliny. Rhyniophyta - rekonstrukce rodozměny, telomová teorie.4. Lycopodiophyta (fosilní i recentní plavuně), Equisetophyta (fosilní i recentní přesličky).5. Polypodiophyta (fosilní i recentní kapradiny).6. Spermatophyta. Vyhynulé skupiny semenných rostlin: Lyginodendrophyta (kapraďosemenné rostliny), Cordaitophyta.7. Gymnospermae (Pinophyta - nahosemenné rostliny).8. Angiospermae (Magnoliophyta ? krytosemenné rostliny). Magnoliopsida s. str. ? nižší dvouděložné rostliny.9. Rosopsida ? vyšší (pravé) dvouděložné rostliny (větve: bazální a Caryophyllidová).10. Rosopsida (větve:Rosidová, Fabidy=pravé Rosidy I, Malvidy=pravé Rosidy II).11. Rosopsida (větev: Asteridová = sympetalae).12. Rosopsida (větev: Lamiidy = pravé Asteridy I).13. Rosopsida (větev: Campanulidy = pravé Asteridy II).14. Liliopsida - jednoděložné rostliny (větve: bazální a Lilianae).15. Liliopsida (větev: Commelinanae).
Získané způsobilosti
Cílem je vytvořit představy a vědomosti o vyšších (cévnatých) rostlinách dle nejnovějších poznatků v oblasti molekulární biologie. Na tomto základě vysvětlit systém vyšších rostlin, jejich morfologii, fylogenezi a evoluci. Seznámit posluchače s teoreticky a prakticky nejvýznamnějšími zástupci a poukázat na význam a funkci vyšších rostlin v přírodě a pro člověka. V laboratorních cvičeních jsou demonstrovány probrané organizmy, uplatněna je práce s botanickým klíčem a odbornou literaturou. Návštěvy v přirozených i umělých ekosystémech v terénu přispívají ke komplexnímu pochopení vazeb vyšších rostlin na faktory ekologické a charakteristiky fytogeografické, fytocenologické a ochranářské.
Požadavky
Požadavky k udělení zápočtu: Aktivní účast na laboratorních cvičeních, předložení protokolů na vysokoškolské úrovni. Vypracování zadané seminární práce s floristickou tematikou. Úspěšně napsané dva testy v průběhu semestru - minimální znalost 70% probírané látky, s možností vždy dvou oprav.Zkouška praktická a ústní: Vyžaduje se znalost učiva z anatomie a morfologie rostlin. Praktické poznání rostlin a jejich zařazení do botanického systému. Dále je v jednotlivých otázkách zaměřena charakteristika taxonů a taxonomických jednotek na popis morfologický, význačné jevy anatomické, objasnění vývojových vztahů (včetně využití molekulárních dat). Požadovaná je i znalost rostlin z hlediska hospodářského, didaktického, důležitých aspektů ochranářských a fytogeografických. U zkoušky je nutno uplatnit také znalosti o rozmnožování rostlin, vazbách vyšších rostlin na stanovištní podmínky a rostlinná společenstva. Ústní zkoušce předchází praktická zkouška - cca 50 přírodnin.
Garant
doc. RNDr. Jitka Málková, CSc.