Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Fylogeneze a systém vyšších rostlin (KBI / PFYVR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / PFYVR - Fylogeneze a systém vyšších rostlin, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod, metody studia, historický vývoj poznatků, botanické systémy, taxonomie a nomenklatura rostlin. Současné pojetí botanického systému, základní principy molekulární systematiky vyšších rostlin. Dendrogram, kladogram. Základy fylogeneze.2. Bryophytae (mechorosty).3. Psilofytní vyhynulé rostliny. Rhyniophyta - rekonstrukce rodozměny, telomová teorie.4. Lycopodiophyta (fosilní i recentní plavuně), Equisetophyta (fosilní i recentní přesličky).5. Polypodiophyta (fosilní i recentní kapradiny).6. Spermatophyta. Vyhynulé skupiny semenných rostlin: Lyginodendrophyta (kapraďosemenné rostliny), Cordaitophyta.7. Gymnospermae (Pinophyta - nahosemenné rostliny).8. Angiospermae (Magnoliophyta ? krytosemenné rostliny). Magnoliopsida s. str. ? nižší dvouděložné rostliny.9. Rosopsida ? vyšší (pravé) dvouděložné rostliny (větve: bazální a Caryophyllidová).10. Rosopsida (větve:Rosidová, Fabidy=pravé Rosidy I, Malvidy=pravé Rosidy II).11. Rosopsida (větev: Asteridová = sympetalae).12. Rosopsida (větev: Lamiidy = pravé Asteridy I).13. Rosopsida (větev: Campanulidy = pravé Asteridy II).14. Liliopsida - jednoděložné rostliny (větve: bazální a Lilianae).15. Liliopsida (větev: Commelinanae).

Získané způsobilosti

Cílem je vytvořit představy a vědomosti o vyšších (cévnatých) rostlinách dle nejnovějších poznatků v oblasti molekulární biologie. Na tomto základě vysvětlit systém vyšších rostlin, jejich morfologii, fylogenezi a evoluci. Seznámit posluchače s teoreticky a prakticky nejvýznamnějšími zástupci a poukázat na význam a funkci vyšších rostlin v přírodě a pro člověka. V laboratorních cvičeních jsou demonstrovány probrané organizmy, uplatněna je práce s botanickým klíčem a odbornou literaturou. Návštěvy v přirozených i umělých ekosystémech v terénu přispívají ke komplexnímu pochopení vazeb vyšších rostlin na faktory ekologické a charakteristiky fytogeografické, fytocenologické a ochranářské.

Požadavky

Požadavky k udělení zápočtu: Aktivní účast na laboratorních cvičeních, předložení protokolů na vysokoškolské úrovni. Vypracování zadané seminární práce s floristickou tematikou. Úspěšně napsané dva testy v průběhu semestru - minimální znalost 70% probírané látky, s možností vždy dvou oprav.Zkouška praktická a ústní: Vyžaduje se znalost učiva z anatomie a morfologie rostlin. Praktické poznání rostlin a jejich zařazení do botanického systému. Dále je v jednotlivých otázkách zaměřena charakteristika taxonů a taxonomických jednotek na popis morfologický, význačné jevy anatomické, objasnění vývojových vztahů (včetně využití molekulárních dat). Požadovaná je i znalost rostlin z hlediska hospodářského, didaktického, důležitých aspektů ochranářských a fytogeografických. U zkoušky je nutno uplatnit také znalosti o rozmnožování rostlin, vazbách vyšších rostlin na stanovištní podmínky a rostlinná společenstva. Ústní zkoušce předchází praktická zkouška - cca 50 přírodnin.

Garant

doc. RNDr. Jitka Málková, CSc.