Předmět Úvod do ŽP a základy environmentalistiky (KBI / PUZPN)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / PUZPN - Úvod do ŽP a základy environmentalistiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Ekologie, ŽP, environmentalistika ? základní pojmy, úkoly, význam, zdroje informací.2. Globální, regionální a lokální problémy ŽP, stav ŽP v ČR.3. Populace, vztahy, věková struktura, natalita, mortalita, lidská populace, populační exploze a její řešení, prognózy růstu, vliv člověka na ŽP z historického pohledu.4. Základní charakteristika ekosystémů a biomů, jejich ohrožení a způsoby řešení. Biodiverzita, příčiny změn, její ochrana. Ekologická rovnováha.5. Složky ŽP, voda, půda, ovzduší, příčiny znečištění, aspekty ochrany.6. Zdroje energie a surovin, obnovitelné a neobnovitelné zdroje. Výroba a spotřeba, odpady ? jejich likvidace a využívání.7. Vliv civilizačních faktorů na ŽP, důsledky průmyslového rozvoje, energetiky, zemědělství, dopravy, urbanizace, rekreace, turistiky, synantropizace.8. Koncepce trvale udržitelného rozvoje a jeho tři pilíře ? ekologický, ekonomický a sociální.9. Metody výzkumu životního prostředí, monitoring, projekty v ŽP na různých úrovních ? mezinárodní (Globe, Modré z nebe, AQUA Tempus, NATURA2000), národní (ÚSES), školní atd.10. Ekologická rizika, jejich vnímání, hodnocení, oceňování znečišťování a poškozování ŽP, EIA. Přírodní a ekologické katastrofy s lidským zaviněním (Černobyl, Sevezo, Bhopál, Exxon Valdez, Prestige atd.)11. Ochrana přírody a krajiny ve světě a v ČR z historického pohledu. Kategorie chráněných území a jejich stav.12. Krajinná ekologie, teorie krajiny, její ochrana, tvorba a využívání. Vývoj a struktura, vztah k otázkám systémů ekologické stability, k plánům územního rozvoje.13. Základní právní normy v oblasti ochrany ŽP a trvale udržitelného rozvoje, základní mezinárodní úmluvy, organizace a instituce (Rio de Janeiro, Johannesburg, Kjóto, Agenda 21).14. Environmentální výchova na školách ZŠ a SŠ. Základní principy, úkoly a dokumenty (Bílá kniha, RVP, EVVO na ZŠ a SŠ). Moderní výukové metody a prostředky, využitelné v praxi v oblasti EVVO ve školách a školských zařízeních, projektové vyučování, spolupráce s CEV a SEV, odbornými státními a nestátními regionálními institucemi, vládními i nevládními.
Získané způsobilosti
Vysvětlit základní pojmy a problémy životního prostředí a environmentalistiky. Předmět by měl studenty seznámit komplexním a integrujícím pohledem s touto problematikou, aby byli schopni:1. Uvědomit si problémy ŽP.2. Získat a interpretovat oborově odborné znalosti a dovednosti zaměřené k propojení environmentálních aspektů ? tedy komplexního pojetí EV s ekonomickými, legislativně právními i sociálními nástroji v zájmu (trvale) udržitelného rozvoje.3. Získat trvalý zájem o tuto problematiku, zájem, který by předávali svým budoucím žákům a studentům. (Na školách se budou vytvářet dlouhodobé plány environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a v souladu s nimi každoročně připravovat realizační záměry v podobě ročního plánu EVVO). 4. Správně používat ekologické a environmentální pojmy a znalosti, zjišťovat vazby a vztahy a umět je interpretovat.5. Získávat praktické dovednosti a návyky v oblasti ŽP.6. Uvědomovat si potřebu celoživotního vzdělávání a přenášet získané poznatky a dovednosti do budoucí učitelské a vychovatelské praxe.Náplň přemětu vychází z Metodického pokynu MŠMT ČR k EVVO ve školách a školských zařízeních, kdy stěžejním úkolem je zvyšovat odbornou a metodickou úroveň environmentálního vzdělávání zejména na fakultách připravujících učitele.Zajišťován bude interdisciplinární přístup s využitím odborníků z různých univerzit ČR, státních institucí i výzkumných ústavů.
Požadavky
Test a ústní pohovor.
Garant
doc. RNDr. Jitka Málková, CSc.