Předmět Spec. didaktika fyziky a PŠP pro ZŠ 2 (KFY / PSDF2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFY / PSDF2 - Spec. didaktika fyziky a PŠP pro ZŠ 2, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah a rozvržení přednášek:1. Smysl a výchovný význam základního fyzikálního vzdělání, vývoj jeho obsahu. Vnitřní a vnější podmínky pro dobrou práci učitele fyziky na základní škole (ZŠ).2. Osnovy, učebnice fyziky, tabulky a metodické příručky, projekt praktického přírodovědného a fyzikálního vzdělávání na ZŠ.3. Přehled základních fyzikálních vlastností hmotných těles, ve fyzikálních veličinách .Zavedení fyzikální veličiny.4. Vytváření dovedností v práci s měřidly, zápisu měřených hodnot a jejich další zpracování a využití.5. Aktivizace žáků při výuce, při samostatné práci a domácí práci.6. Uplatnění didaktických zásad, metody výkladu učiva s pokusem.Obsah a rozvržení cvičení :1. Úvod a program cvičení, přehled učiva přírodovědy ve 3. a 4. ročníku ZŠ, které souvisejí s vyučováním fyzice.2. Přehled tematických celků učiva fyziky na základní škole v pojmech, poznatcích a dovednostech.3. Nácvik metodiky při zavedení fyzikální veličiny.4. Tvorba úkolů, otázek a problémů, jejich formulace a způsob zadávání.5. Grafická komunikace se žáky. Jak znázornit zadání fyz. problémů obrázkem, schématem, grafem. Grafické metody řešení.6. Sestavování úvodních opakovacích cvičení a diktátů pro udržení a obnovu logických spojů a vazeb v učivu.7. Sestavování cvičení pro opakování a upevňování formálních dovedností, převody jednotek, tabulky, grafy, náčrty,8. Zkoušení a klasifikace žáků při ústním zkoušení. Příprava materiálu pro zkoušení, práce se třídou při zkoušení.9. Výklad učiva s využitím obrázků a modelů či modelových pokusů.10. Zápis učiva a závěrečná shrnutí,práce se žáky v průběhu závěrečného shrnutí.11. Tvorba přípravy, znaky dobré a špatné přípravy, funkčnost přípravy, výchovné a vzdělávací cíle v přípravě, analýza.12. Práce na zadané přípravě, časový plán, zaměstnání žáků, metody a formy činnosti, učivo .13. Určování výchovných cílů v učivu a v praktickém užití fyziky, v učebních činnostech a ve vzájemné pomoci a spolupráci žáků.14. Výpočtové úlohy, postup, forma, způsoby zadání, kontroly a hodnocení.15. Práce s fóliogramy, diapozitivy, videoclipy, kazetovým filmem.
Získané způsobilosti
Nácvik metodických postupů ve vyučování fyzice na základní škole. Metodika je vykládána souběžně s ukázkami experimentů, tj. jejich technikou i způsobem využití ve výuce, aby vynikla důležitost spojení jednoduchého experimentu a výkladu o fyzikálních představách.
Požadavky
Požadavky k zápočtu :a) Předkládat v určených termínech sešit s vypracovanými úkoly. přehled učiva, zavedení určené veličiny, opakovací cvičení, písemná prověrka s návrhem hodnocení, příprava s výkladem a zápisem i závěrečným shrnutím, fóliogram úlohy, řešené výpočtem graficky a prakticky.b) Předvedení práce s obrázkem,foliogramem,diapozitivem, kazetovou smyčkou.c) Aktivita na cvičeních, účast min. 75% a plnění úkolů v určených termínech.
Garant
RNDr. Michaela Křížová, Ph.D.