Předmět Geometrie s didaktikou (KMA / PZGED)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMA / PZGED - Geometrie s didaktikou, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Hradec Králové (UHK).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Motivační úvod do předmětu. Zobrazení prostoru na rovinu:a) Rovnoběžné promítání a jeho užití (princip, sluneční osvit, vrstevnicová mapa a její čtení, princip teoretického řešení střech)b) Středové promítání a jeho užití v praxi (princip, osvětlení bodovým zdrojem, užití středového promítání v kartografické projekci).2. Rovnoběžné promítání - pravidla zobrazení,volné rovnoběžné promítání jako nejjednodušší metoda názorného zobrazení těles, objektů a vztahů mezi nimi, zobrazení rovinných útvarů v hloubkové rovině (čtverec, trojúhelník, nepravidelný mnohoúhelník, pravidelný pěti a šestiúhelník, kružnice), zobrazování s různými úhly zkosení a poměry zkrácení.3. Zobrazení těles ve volném rovnoběžném promítání - princip zobrazení hranatých těles, určování viditelnosti hran, zobrazení krychle, kružnice na stěnách krychle, hranolu, jehlanu, osmistěnu, válce, kužele.4. Zobrazení kulové plochy, rotační tělesa (sklenka), "kótovaný půdorys", nárysy a půdorysy těles, zobrazení vyřešené střechy (domek s valbovou střechou).5. Tělesa a jejich sítě, modely těles - kvádr, hranoly, válec s užitím Kochaňského rektifikace kružnice, kužel. Platónská tělesa. Modely papírové, plné, hranové. Eulerův vzorec, dualita mnohostěnů.6. Polopravidelné mnohostěny, hvězdicové mnohostěny, problém modelu koule, kaleidocykly.7. Perspektivní zobrazování; motivační úvod - význam zobrazení, dětská kresba, princip zobrazení, perspektiva rovnoběžek v základní rovině, přímky kolmé k perspektivní průmětně, studie obrazu čtverce při změně zadání perspektivy.8. Zobrazení prostorových útvarů v lineární perspektivě; krychle v průčelné poloze; kresba těles s podstavou v průčelné poloze v jednoúb. perspektivě.9. Shodná zobrazení v rovině; osová souměrnost, středová souměrnost, translace, rotace, posunutá souměrnost, shodnosti přímé a nepřímé.10. Shodná zobrazení v prostoru (identita, rovinová souměrnost, rotace kolem přímky, osová souměrnost v prostoru, translace v prostoru, středová souměrnost v prostoru, posunutá souměrnost, otočená souměrnost, šroubový pohyb).11. Podobná zobrazení v rovině, stejnolehlost, podobné útvary, stejnolehlost kružnic.12. Vyplňování roviny a prostoru, mozaiky, Escherovské pravidelné členění plochy13. Nástin historie geometrie
Získané způsobilosti
Předmět sleduje vytvoření dobrého odborného základu geometrických znalostí studentů, absolventů různých typů středních škol. Studenti se prakticky seznámí s novými metodami a formami práce. Zdůrazňuje se samostatnost, tvořivost, kladný vztah k předmětu.
Literatura
Kupčáková, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové, 2001. ISBN 80-7041-493-6.Kuřina, František. Umění vidět v matematice. Praha, 1990. ISBN 80-04-23753-3.
Požadavky
Splnění požadavků k zápočtu a úspěšné absolvování písemné a ústní části zkoušky.
Garant
RNDr. Marie Kupčáková, Ph.D.
Vyučující
RNDr. Marie Kupčáková, Ph.D.RNDr. Marie Kupčáková, Ph.D.