Předmět Souvislá pedagogická praxe III (CPP / 4007)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CPP / 4007 - Souvislá pedagogická praxe III, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Student je v průběhu souvislé praxe povinen plnit následující úkoly:- student bude pracovat ve vyučovacích hodinách jako asistent (asistentskou činností se rozumí např. příprava a výroba pomůcek na vyučování, příprava a oprava písemných prací, práce s pedagogickou dokumentací, asistentská práce při výuce - pomoc při skupinové práci, při práci s problémovými či talentovanými žáky a jakákoli jiná činnost související s výukou či chodem školy, kterou cvičný učitel studentovi zadá)- pomáhat učiteli s přípravou na vyučování, přípravou a hodnocením žákovských prací- účastnit se podle pokynů vedení školy a cvičného učitele vyučování, přípravy na vyučování, akcí školy a plnit další pedagogické povinnosti (schůzka rodičů, pedagogická rada, výchovná komise, doprovod exkurze, držení dozorů)- absolvovat náslechy a zpracovat z nich písemný záznam- samostatně vést hodiny na základě vlastní přípravy prokonzultované s cvičným učitelem- samostatným úkolem bude příprava, vypracování a realizace krátkodobého projektu a následné hodnocení (v rozsahu minimálně 1 dne), projekt bude obsahovat následující součást: návrh projektu (název, autor, realizace - škola, třída/y, typ projektu, smysl projektu, výstupy, předpokládané cíle, rozvíjené kompetence, průřezová témata, předpokládané činnosti, organizace, výukové metody, pomůcky, prezentace, hodnocení), realizace projektu (název, autor, spoluautoři, kdo se projektu dále zúčastní, časový harmonogram, přípravy na jednotlivé součásti/bloky, pracovní listy, pomůcky, apod.), prezentace projektu (jakým způsobem bude projekt prezentován ve škole, na veřejnosti - výstupy projektu), hodnocení projektu (hodnocení dílčí, celkové hodnocení, autoevaluace, zpětná vazba).- seznámit se s ŠVP ZŠ- seznámit se podrobně s pedagogickou dokumentací, tematickými plány a s individuálními plány žáků- seznámit se s vedením kabinetů, knihovny a dalšími povinnostmi učitelů vyplývajícími z provozu školy- seznámit se s provozem školní družiny- seznámit se s vybavením školy a didaktickými pomůckami
Získané způsobilosti
Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v ZŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v ZŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti na základní škole. Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Student se orientuje v základní terminologii primární výchovy a vzdělávání. Specifikuje koncepci osobnostně orientované školní výchovy, její cíle a klíčové oblasti primární výchovy a vzdělávání. Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese na ZŠ, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele ZŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst. Student je schopen samostatně vést vyučovací hodiny na základě písemných příprav prokonzultovaných cvičným učitelem.
Literatura
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. DIAGNOSTIKA. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: UK, 2004. ISBN 80-246-0319-5.KOLÁŘ, Z., RAUDENSKÁ, V., FRÜHAUFOVÁ, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitele. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2001. ISBN 80-7044-361-8.ŠIKULOVÁ, R., KOLÁŘ, Z. Kapitoly z obecné pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2003. JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha:Portál, 1998. GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: nakladatelství HANEX, 2000. COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Náměty pro učitele. Praha, Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.KALHOUS, Z., OBST, O. A KOL. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002. KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-7367-527-1.HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. SILBERMAN, M.:. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X.
Požadavky
Vypracování portfolia z praxe. Student na závěr praxe zpracuje portfolio z praxe, které bude obsahovat:- hodnocení vypracované cvičným učitelem- vlastní hodnocení praxe - autoevaluace- stručná charakteristika školy a třídy, ve které byla praxe vykonávána- podrobný přehled aktivit, které student na praxi vykonával- hospitační záznamy z náslechových hodin- příprava na vlastní činnost- záznam z vypracování a realizace krátkodobého projektu a jeho následné hodnoceníPortfolio z praxe bude opatřeno titulní stranou, bude obsahovat veškeré části dle podkladů pro zápočet a odevzdáno bude v digitální podobě jako jeden soubor typu PDF. (podrobné pokyny a potřebné formuláře jsou studentům poskytovány prostřednictvím webu CPP - vždy v aktualizované podobě pro příslušný semestr) Podmínky pro udělení zápočtu jsou:- absolvování praxe v plném rozsahu činností - dodržení stanovené délky praxe- kladné hodnocení cvičným pracovníkem - odevzdání veškerých podkladů pro zápočet - portfolio z praxeZpůsob hodnocení portfolia z praxe je slovní. Na základě pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).
Garant
Ing. Josef Vozáb
Vyučující
Mgr. Lukáš CírusPhDr. Jaroslav Zukerstein, Ph.D.