Předmět Průběžná pedagogická praxe v MŠ (CPP / 4022)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CPP / 4022 - Průběžná pedagogická praxe v MŠ, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Student je v průběhu průběžné praxe povinen plnit následující úkoly:- během prvních týdnů průběžné praxe studenti pouze hospitují a tyto náslechy zaznamenávají na přiložený hospitační arch- v následujících týdnech studenti vykonávají asistentské činnosti dle pokynů cvičné učitelky, hospitují a realizují vlastní výstupy- povinností každého studenta je realizovat na základě vlastní přípravy nejméně 4 - 6 výstupů (pokud to situace dovolí i více). Každou přípravu je nutné několik dní předem prokonzultovat s cvičnou učitelkou a upravit ji podle připomínek. Je třeba prostřídat různé aktivity! Ostatní studenti v tuto dobu svého kolegu hospitují- po náslechu a po každé samostatné činnosti studenta provede cvičný učitel se studentem rozbor. Na každou samostatnou činnost zpracuje student řádnou písemnou přípravu, předloží ji předem a včas cvičnému učiteli a upravuje ji podle jeho pokynů- student je povinen se seznámit se v průběhu praxe s organizací výchovně vzdělávací práce v MŠ, s pedagogickou dokumentací a metodickým materiálem používaným v MŠ- účastnit se podle pokynů cvičného pracovníka akcí cvičného zařízení a plnit další povinnosti
Získané způsobilosti
Student zhodnotí průběh praxe včetně přínosů praxe ve vztahu ke zvolenému zařízení. Student si v průběhu praxe prohloubí doposud získané praktické zkušenosti a poznatky zejména v oblasti samostatné práce v MŠ. Student je seznámen s organizací a přípravou výchovně vzdělávací činnosti a s pedagogickou dokumentací v MŠ. Má zkušenosti se samostatnou realizací výchovně vzdělávací činnosti Je schopen provádět analýzu výsledků vyučování a vlastního pedagogického výkonu. Student se orientuje v základní terminologii předškolní výchovy a vzdělávání, charakterizuje kvality a specifika dítěte předškolního věku, pracuje s kurikulárním dokumentem pro předškolní vzdělávání, aplikuje teoretické poznatky do tvorby školního a třídního vzdělávacího programu, teoreticky a částečně prakticky zvládá plánování činností v mateřské škole po stránce obsahové (věcné) i metodické a vedení třídní dokumentace. Specifikuje koncepci osobnostně orientované předškolní výchovy, její cíle a klíčové oblasti předškolní výchovy a vzdělávání (složky předškolní výchovy). Orientuje se teoreticky i prakticky v základních koncepcích výchovy a v alternativních edukačních programech. Charakterizuje základní požadavky na výkon učitelské profese, popíše pracovní činnosti a povinnosti učitele MŠ, význam sebereflexe pro profesní a osobní růst.
Literatura
KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ŠIKULOVÁ, R., ČEPIČKOVÁ, I., WEDLICHOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. PF UJEP, 2005. ŠIKULOVÁ, R. A KOL. Kapitoly z předškolní pedagogiky II. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2006. ISBN 80-7044-825-3.BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky III. Ústí nad Labem, PF UJEP, 2007. ISBN 978-80-7044-941-7.HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: PdF MU, 2011. SYSLOVÁ Z. Autoevaluace v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.HAVLÍNOVÁ, M. A KOL. Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-383-8.SYSLOVÁ,Z., HORKÁ, H., LAZAROVÁ, B. od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřeké škole. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7542-9.KREMLIČKOVÁ, M. Praktická cvičení z předškolní pedagogiky a pedagogická praxe. Praha: SPN, 1990. ISBN 0-04-23695-2.SYSLOVÁ, Z. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogka. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3.
Požadavky
Vypracování portfolia z praxe. Student na závěr praxe zpracuje portfolio z praxe, které bude obsahovat:- hodnocení vypracované cvičným pracovníkem- vlastní hodnocení praxe - autoevaluace- podrobný přehled aktivit, které student na praxi vykonával- charakteristika MŠ, charakteristika vzdělávacího programu MŠ - hospitační záznamy z náslechových hodin - písemné přípravy z osobně realizovaných výstupů doplněné o sebereflexi (student zhodnotí svá očekávání, představy, co se povedlo, co se nepovedlo podle jeho představ, návrh na zlepšení).Portfolio z praxe bude opatřeno titulní stranou, bude obsahovat veškeré části dle podkladů pro zápočet a odevzdáno bude v digitální podobě jako jeden soubor typu PDF. (Podrobné pokyny a potřebné formuláře jsou studentům poskytovány prostřednictvím webu CPP - vždy v aktualizované podobě pro příslušný semestr(.Podmínky pro udělení zápočtu jsou:- absolvování praxe v plném rozsahu činností - dodržení stanovené délky praxe- kladné hodnocení cvičným pracovníkem - odevzdání veškerých podkladů pro zápočet - portfolio z praxeZpůsob hodnocení portfolia z praxe je slovní. Na základě pozitivního hodnocení bude udělena kontrola studia (zápočet).
Vyučující
Mgr. Lukáš CírusPhDr. Jaroslav Zukerstein, Ph.D.