Předmět Překladatelský seminář (KGER / 0305)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGER / 0305 - Překladatelský seminář, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Teorie překladu jakožto aplikovaný obor lingvistiky2. Základní aspekty překladu a pojetí ekvivalence3. Stručná historie překladu a funkce překladu v moderní společnosti4. Sociolingvistický a psycholingvistický model překladu5. Explicitní a implicitní informace a jejich hodnota v překladu6. Problémy překladu z hlediska makrostruktury textu: I. Specifika doby a kultury originálu a překladu7. II. Druh textu a funkce textu, význam textu8. III. Prostředky koheze a koherence textu, izotopie a reference9. Problémy překladu z hlediska mikrostruktury textu: I. Kontrastivní významové rozdíly v lexikální oblasti, interference10. II. Kontrastivní významové rozdíly v morfosyntaktické oblasti, prozodické vlastnosti textu11. III. Vlastnosti českých a německých vět v procesu překladu12. Progrese věty a textu, aktuální členění13. Varianty a funkční styly jazyka jakožto faktory překladu
Získané způsobilosti
Seminář má poskytnout základní orientaci v problematice překladu. Dále je jeho cílem zprostředkovat vlastní zkušenost s překládáním textů z němčiny do češtiny a naopak, přičemž je kladen důraz na reflexi metodických postupů a výběru jazykových prostředků.
Literatura
Nord, Christiane. Einführung in das funktionale Übersetzen. Tübingen, 1993. Knittlová, Dagmar. Teorie překladu. Olomouc, 2002. Gerzymisch-Arbogast, Heidrun. Übersetzungswissenschaftliches Propädeutikum. Tübingen, 1994. Gerzymisch-Arbogast, Heidrun/Rothfuß-Bastian, Dorothee. Übersetzung-Translation. Tübingen, 2004.
Požadavky
POŽADAVKY NA STUDENTAAktivní účast na seminářích, splnění všech zadaných úkolů
Garant
doc. Mgr. Hana Bergerová, Ph.D.