Předmět Dějiny literatury NJO I (KGER / 0425)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGER / 0425 - Dějiny literatury NJO I, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Osvícenství - teoretický základ, rozum versus autorita, racionalita, víra v pokrok, rozvoj měšťanstva, role univerzit, zednářství, vzor francouzské klasiky; literární teorie a drama osvícenství - Gottsched: teorie mimesis, Normpoetik, tragédie podle vzoru francouzské klasiky2. Bajky - Gellert a Lessing: rozdíly v koncepci, zprostředkováni pravdy obrazem, společenská kritika, lyrika v osvícenství - anakreontika, volný verš, hymnus (Klopstock, Hagedorn)3. Lessing - teorie dramatu (Hamburgische Dramaturgie, kritika Gottscheda, Katharsis), bürgerliches Trauerspiel, politicky angažovaná literatura, podobenství4. Sturm a Drang: teoretický základ (kritika racionalismu, protestní hnutí, civilizační kritika/ Rousseau, kult génia, orientace na Shakespeara), význam lidové písně (Goethe, Lenz, Schubert, Schiller)5. SuD - román (Goethův Werther, román v dopisech), témata - cit, láska, umělec vs. společnost; sociální a politická kritika u Lenze a Schillera, kontinuita a diskontinuita k žánru bürgerliches Trauerspiel6. Klasika: Lyrika a základní pojmy, francouzská revoluce, něm. idealismus, vzdělání (Goethe a Schiller - naivní a sentimentální poesie)7. Klasika: epika - Bildungsroman (něm. tradice (Wieland), evoluce místo revoluce, Schillerova koncepce ("Ästhetische Erziehung")); Goethe: Wilhelm Meister8. Klasika: Schiller jako klasický dramatik (Anmut, schöne Seele, Würde)9. Klasika: Goethe jako klasický dramatik a "Faust" jako symbolická postava celého období10. Mezi klasikou a romantismem: lyrika - Hölderlin (Hyperion, Empedokles), epika - Kleist (novely a anekdoty)11. Kleistova dramatická tvorba, teorie raného romantismu (definice, pojem fragmentu, universální poesie, mystika)12. Romantismus - Jena: romantický román (Novalis), Schlegel; ženy a romantismus13. Romantismus - Heidelberg: lidová a umělá píseň, pohádky a novely, otázka autenticity (Grimmové vs. Armin/ Brentano)14. Romantismus - E.T.A.Hoffmann (romantická novela, ironie), Eichendorff - romantická lyrika mezi schématem a absolutní metaforou
Získané způsobilosti
Student získá následující kompetence: - orientace v oboru - zvýšení porozumění pro poeticitu literatury (hlavně německé) a německý jazyk - kultivace písemného a ústního projevu (argumentace během diskuze, referát) - kultivace terminologického vyjadřování
Požadavky
Aktivní účast na semináři a soustavná příprava na něj, přednesení referátu k jednomu z okruhů (případně vypracování seminární práce k zadanému tématu).
Garant
doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Hrdličková, Ph.D.