Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny literatury NJO I (KGER / 0507)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGER / 0507 - Dějiny literatury NJO I, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Osvícenství I: teoretický základ (rozum versus autorita, racionalita, vzor francouzské klasiky), literární teorie a drama osvícenství - Gottsched (teorie mimesis, Normpoetik, tragedie podle vzoru francouzské klasiky).2. Osvícenství II: Lessing - teorie dramatu (Hamburgische Dramaturgie, kritika Gottscheda, Katharsis), bürgerliches Trauerspiel, politicky angažovaná literatura, podobenství.3. Osvícenství III: Bajky - Gellert a Lessing: rozdíly v koncepci, zprostředkováni pravdy obrazem, společenská kritika, lyrika v osvícenství - anakreontika, volný verš, hymnus (Klopstock).4. Sturm und Drang I: Teoretický základ a epika - román (Goethův Werther, román v dopisech), témata - cit, láska, umělec vs. společnost5. Sturm und Drang II: Drama - sociální a politická kritika u Lenze a Schillera, kontinuita a diskontinuita k žánru "Bürgerliches Trauerspiel"6. Klasika I: základní pojmy (francouzská revoluce, něm. idealizmus, vzdělání) a poezie (Goethe a Schiller - naivní a sentimentální poezie)7. Klasika II: Epika - Bildungsroman: něm. tradice (Wieland), evoluce místo revoluce, Schillerova koncepce ("Ästhetische Erziehung"), Goethe: Wilhelm Meister8. Klasika III: Schiller jako klasický dramatik (Anmut, schöne Seele, Würde - "Maria Stuart"), Goethe jako klasický dramatik a "Faust" jako symbolická postava celého období9. Mezi klasikou a romantizmem: lyrika - Hölderlin, epika - Kleist (novely a anekdoty), drama - Kleistova dramatická tvorba10. Romantizmus I: Teorie raného romantizmu (definice, pojem fragmentu, univerzální poezie, mystika). Jena: Romantický román (Novalis), "progressive Universalpoesie" (Schlegel)11. Romantizmus II: Heidelberg: Lidová a umělecká píseň, pohádky a novely, otázka autenticity (Grimmové vs. Armin/ Brentano)12. Romantizmus III: E.T.A.Hoffmann (romantická novela, ironie), Eichendorff - romantická lyrika mezi schématem a absolutní metaforou13. Literární Biedermeier jako mezidobí mezi klasikou/romantikou a realizmem (Mörike, Droste)14. Vormärz: Heinrich Heine a politická lyrika restaurace; drama - fatalizmus vs. politické angažmá (Büchner, Grabbe)

Získané způsobilosti

Student získá následující kompetence: - orientace v oboru - zvýšení porozumění pro poeticitu literatury (hlavně německé) a německý jazyk - kultivace písemného a ústního projevu (argumentace během diskuze, referát) kultivace terminologického vyjadřování

Požadavky

POŽADAVKY NA STUDENTAPravidelná a aktivní účast na seminářích, plnění všech průběžně zadávaných úkolů.

Garant

doc. Mgr. Renata Cornejo, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jana Hrdličková, Ph.D.Mgr. Jan Kvapil, Ph.D.