Předmět Metodicko-didaktický seminář (KGER / KMDS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGER / KMDS - Metodicko-didaktický seminář, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Aktuální otázky didaktiky němčiny jako cizího jazyka. Evropské dokumenty a konkretizace cílů VCJ při výuce na SŠ a ZŠ v praxi2. Pojetí role jazykových prostředků ve výuce po zkušenostech z praxe3. Možnosti využívání produktivních a receptivních řečových dovedností - motivace žáků - pohled z praxe4. Role kognitivní složky výuky a její aplikace v severočeském regionu při výuce němčiny jako cizího jazyka5. Role emocionální komponenty z pohledu dosavadních zkušeností6. Možnosti využívání alternativních metod7. Příprava začínajícího učitele němčiny na výuku na SŠ nebo ZŠ, a to:- Obsahová úskalí a jejich překonávání- Časová úskalí a jejich překonávání- Úskalí výběru vhodných učebních souborů na současném trhu- Zpracování konceptu vyučovací hodinyNa jednu hodinu prezenčního studia je počítáno se dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury. Distanční část bude probíhat pod odborným vedením vyučujícího ve vzájemné komunikaci se studujícími prostřednictvím výukové platformy moodle, na které budou průběžně aktualizovány pokyny pro samostatnou práci, studujícím poskytnuty potřebné studijní materiály a zadávány úkoly, které budou ze strany vyučujícího kontrolovány.V prezenční výuce jsou diskutovány výsledky samostudia a koncepty konkrétních vyučovacích hodin NJ na SŠ a ZŠ z perspektivy vhodnosti zvolených metod, strategií a technik.Studijní opora: MAROUŠKOVÁ, M. (2014): Vom Studenten zum Lehrer: abschließendes didaktisches Seminar. Ústí nad Labem: UJEP.
Získané způsobilosti
Studující - dovede aplikovat získané teoretické poznatky a své zkušenosti z dosud absolvované pedagogické praxe tvůrčím způsobem na tak koncipovanou přípravu na vyučovací hodinu, která by mu zajistila co nejvyšší efektivitu a úspěšné zvládnutí v budoucí školské praxi,- se orientuje nejen v evropských dokumentech a českých kurikulárních dokumentech, ale i v nejnovějších alternativách. Sleduje aktuální diskuse o výuce cizích jazyků v odborných časopisech a na internetu s cílem využít jich ve své budoucí učitelské činnosti.
Literatura
Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha, 1988. Bausch, Christ, Krumm. Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen. 1995. Janíková, V. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Choděra, R. a kol. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru. Praha, 2006. Choděra. Moderní výuka cizích jazyků.Praha. 1993. Kolektiv autorů. Web 2.0 ve výuce jazyků. Liberec: TU, 2012.
Požadavky
Referát o některé vybrané alternativní metodě či technice v rozsahu cca dvou normostran (v německém jazyce) a vypracování konceptu vyučovací hodiny německého jazyka na střední nebo základní škole (v německém jazyce).
Garant
prof. PhDr. Marie Maroušková, CSc.