Předmět Nejstarší německy psaná literatura (KGER / KNNL)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGER / KNNL - Nejstarší německy psaná literatura, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do problematiky, periodizace, vývoj literárního jazyka, vývoj funkce literatury a archaické pojetí žánrů.2. Staroněmecká literatura I - Nejstarší texty v německém jazyce. Hrdinské básnění a zaříkadla. Aliterace.3. Staroněmecká literatura II - Hildebrandslied.4. Středověk II - Dvorská lyrika (minnesang, leich, politická lyrika).5. Středověk III - Dvorská epika (dvorský román, Nibelungenlied).6. Středověk IV - Náboženská literatura. Přebásnění biblických textů, legendy, mystické texty a kázání.7. Humanismus, reformace a renesance I -humanistická vzdělanost, knihtisk. Der Ackermann aus Böhmen.8. Humanismus, reformace a renesance II - reformace, překlad Bible Martina Luthera, duchovní píseň a letáková literatura.9. Humanismus, reformace a renesance III - Masopustní hry, bláznovská literatura, švank.10. Humanismus, reformace a renesance IV - Meistersang, knížky lidového čtení.11. Baroko I - Kulturněhistorické předpoklady, reforma německé poezie (Opitz), stylotvorné elementy barokní literatury.12. Baroko II - Literatura protestantského kulturního okruhu - péče o německý jazyk a poezii (jazykové společnosti), poetická centra (Königsberg, tzv. Slezská škola, severní německo atd.), umělecké drama. Pietismus.13. Baroko III - Literatura katolického kulturního okruhu - Mnichovská traktátová škola a jazyková výlučnost, duchovní píseň a konceptuální kázání. Pikareskní román a jeho recepce v německé literatuře.14. Recepce starší německé literatury v 19. a 20. století: Hrdinské písně a dvorská kultura v německém nacionalismu, pikareskní román v moderní německé literatuře (Uhland, Mann, Brecht, Grass), proměna vnímání protestantského a katolického baroka.Na jednu hodinu prezenčního studia je počítáno s cca dvěma hodinami samostatné práce věnované samostudiu odborné literatury, písemnému vypracování stanovených úkolů (kontrola ze strany vyučujícího). Realizace probíhá ve výukové platformě moodle a formou osobních konzultací. V distanční fázi se studující věnuje dílům primární literaturu a studuje k nim potřebnou sekundární literaturu tak, aby daná díla (příp. úryvky) mohla být podnětem k diskuse v prezenční výuce. Intenzivnější přípravu v samostudiu si dále vyžádá dílo a tematické období, které si studující vybral pro prezentaci v rámci pracovního semináře.Studijní opora: KVAPIL, J. (2013): Nejstarší německy psaná literatura. Ústí nad Labem: UJEP.
Získané způsobilosti
Studující zná specifika starší německé literatury v kontextu celého literárně-historického vývoje a základní metodické přístupy k práci texty, rozumí textům z různých období i různých žánrů v literárních, kulturních i společenských souvislostech, je schopen přečíst starší texty a tyto analyzovat a interpretovat, umí samostatně pracovat.
Literatura
Das Nibelungenlied. Grimmelshausen, Hans J. Chr. von. Der abenteuerliche Simplicissimus Teutsch. Historia von D. Johann Fausten. Szyrocki, Marian. Die deutsche Literatur des Barock. Stuttgart, 2003. Bahr, Ehrhard. Geschichte der deutschen Literatur. Bd. 1: Vom Mittelalter bis zum Barock. Tübingen, 1987. Brunner, Horst. Geschichte der deutschen Literatur des Mittelalters im Überblick. Stuttgart, 2003. Schmidt, Josef. Renaissance, Humanismus, Reformation. Die deutsche Literatur in Text und Darstellung. Stuttgart, 1991.
Požadavky
Studující se aktivně účastní semináře a plní průběžně zadávané úlohy. Při závěrečném kolokviu analyzuje a interpretuje vybrané texty.
Garant
Mgr. Jan Kvapil, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan Kvapil, Ph.D.