Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializační přednášky I -SŠ (KHI / 0120)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 0120 - Specializační přednášky I -SŠ, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Antické městoObsah se mění v závislosti na výběru témat. Ten podléhá posouzení objektivních potřeb a možností, mj. i na základě reálné dostupnosti pramenů a literatury, rovněž ale také na deklarovaném zájmu a možnostech reflektovat potřeby oborového studia v jeho vnitřních návaznostech.Níže uvedená témata proto potřeba posuzovat jako vzorová:- Vznik měst ve starověku - pojetí města a "městskosti" v bádání ( M. Weber, M. Finley., M. Hammond, F. Kolb aj.)- Důvody vzniku měst. "Starověké město" a jeho typy. Rozdělení. Srovnávací postupy a metody.- Funkce měst a prameny v perspektivě vývoje. Srovnání antických měst s městy ve středověku - názory a kritéria.- Hodnocení významu ekonomických předpokladů (řemesla, obchod) a dalších jevů napříč epochami a kulturami.- Důvody vzniku měst, charakter a hodnocení podle jednotlivých oblastí - (Sumer, Mezopotámie, Egypt apod.)- Řecké město a jeho charakter. Pojem "západního města". Vztah polis a městského sídliště -pojmosloví, obsah a pojetí ( podle typických staveb, funkce a dalších kritérií )- Otázky a problémy sídelní geografie - vývoj od mykénské doby. Otázky kontinuity a hodnocení na základě pramenů.- Civilizace, polis a město v sociálně politických názorech starých myslitelů a historiků. Teorie jako odraz skutečnosti?- Vývoj polis v archaické a klasické době. Teorie a praxe (úloha měst, funkční členění, počet obyvatel, dělba práce?)- Helénismus ( městský plán a vývoj urbanismu)- Helénistická města v jednotlivých oblastech (Alexandrie, Pergamon, Antiochie aj.). Vztahy měst, panovníka a sociálních vrstev navzájem a dochované prameny.- Městský život a jeho rozpory. Kontrast venkovského a městského života a jeho myšlenkový odraz a funkce. Projevy idealizace venkova za helénismu.- Počátky Říma - teorie a doklady písemné a hmotné. Diskuse.- Římská města v jednotlivých částech říše. Zánik městské civilizace, přeměny v raném středověku.Modernizace výuky dějepisuSledovaná témata:- možnosti prezentace obsahu- práce s textem- práce s dokumentem- práce s historickým pramenem- formy a metody samostatné práce- využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu- mimoškolní formy práce- exkurze- práce s názornými pomůckami- využití mezioborových vztahů- formy spolupráce s odbornými historickýmipracovišti- využití projektu Jeden svět na školách- samostatná tvorba výukových programů

Získané způsobilosti

Antické městoHlubší celková orientace po problematice výkladu dějin v jeho vnitřních souvislostech.Modernizace výuky dějepisuPosluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů.

Literatura

M. Sommer. Der römische Orient. Zwischen Mittelmeer und Tigris. Stuttgart, 2006. Sborníky ASUD. Didaktické metodické inspirace. A. Haug. Die Stadt als Lebensraum : eine kulturhistorische Analyse zum spätantiken Stadtleben in Norditalie. Leidorf, 2003. F. Kolb. Die Stadt im Altertum. Düsseldorf, 2005. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, 1997. Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. F. Kolb. Rom : die Geschichte der Stadt in der Antike. München, 2002. Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998. A. Schiavone. The end of the past : ancient Rome and the modern West. Cambridge, 2000. Julínek, S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2006.

Požadavky

Dostatečná docházka a průběžné plnění zadaných úkolů.

Garant

PhDr. Miloslav Krieger, CSc.