Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializační přednášky II -SŠ (KHI / 0123)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 0123 - Specializační přednášky II -SŠ, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Antické městoObsah doplňuje již uvedená dílčí témata, resp. věnuje pozornost málo zastoupené problematice, např. městům v římské říši a vztahům v rámci dalších vývojových linií:- antická ekonomika a antický kapitalismus (M. Weber)- prameny k problematice forem a způsobu městského života - obchod, dělba práce, centralita měst a funkce k okolí)- vybrané problémy k počátkům měst a dějin ( řecký oikos, názory na vztah vývoje sídel a společenského uspořádání /akropolis, Platón, Aristoteles/ a realita hmotných pramenů?aj.)- Počátky Říma v annalistice a ve světle archeologických pramenů - problémy interpretace a další)- Proměny antického města -význam velké řecké kolonizace, helénismu, římské politiky v provinciích pro funkci a vnější podobu metropolí- Urbanizace západní a střední Evropy. Město jako střed života.- Christianizace vzhledu města. Barbaři a proměny středomořského světa.- Problém města v hmotných pramenech a z pohledu kulturních dějin - vývoj interpretace.- Proměny města. Antické stavby, jejich osudy a funkce ve středověkých městech.- Srovnání antických, středověkých a moderních měst (kulturně morfologické teorie o městě)- Spory o metodu v diskusích historiků konce 19. stol. a pohled na město. Přínos sociologie, ekonomie a dalších disciplin.Modernizace výuky dějepisuSledovaná témata:- možnosti prezentace obsahu- práce s textem- práce s dokumentem- práce s historickým pramenem- formy a metody samostatné práce- využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu- mimoškolní formy práce- exkurze- práce s názornými pomůckami- využití mezioborových vztahů- formy spolupráce s odbornými historickýmipracovišti- využití projektu Jeden svět na školách- samostatná tvorba výukových programů

Získané způsobilosti

Antické městoHlubší celková orientace po problematice výkladu dějin v jeho vnitřních souvislostech.Modernizace výuky dějepisuPosluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů.

Literatura

Brodersen K.,(Hg.). Antike Stätten am Mittelmeer. Stuttgart, 1999. Klimek A. Boj o Hrad, díl I a II. Praha, 1998. Kárník Z. České země v éře 1. republiky, díl I-III. Praha, 2000. Dejmek J. Československo, jeho sousedé a velmoci ve 20. století. Praha, 2002. Rychlík J. Češi a Slováci ve 20. století. Česko-Slovenské vztahy 1914-1935. Bratislava, 1997. Kolb F. Das antike Rom. Geschichte und Archeologie. München, 2007. Sborníky ASUD. Didaktické metodické inspirace. Dahlheim W. Die griechisch-römische Antike II: Stadt und Imperium. Die Geschichte Roms und seines Weltreiches. Paderborn, 1999. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, 1997. Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. Finley M.I. Quellen u. Modelle in d. Alten Gesch. München, 1991. Loprieno A. /Hg./. Raum und Mensch in der Geschichte. München/Leipzig, 2005. Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998. Gebhart J., Kuklík J. Velké dějiny zemí koruny české, svazek Xva, b, 1938-1945. Praha, Litomyšl, 2006. Julínek, S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2006.

Požadavky

Dostatečná docházka a průběžné plnění zadaných úkolů.

Garant

PhDr. Miloslav Krieger, CSc.PhDr. Anna Šerberová, CSc.doc. PhDr. Tomáš Velímský, CSc.