Předmět Specializační přednášky II -SŠ (KHI / 0123)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 0123 - Specializační přednášky II -SŠ, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Antické městoObsah doplňuje již uvedená dílčí témata, resp. věnuje pozornost málo zastoupené problematice, např. městům v římské říši a vztahům v rámci dalších vývojových linií:- antická ekonomika a antický kapitalismus (M. Weber)- prameny k problematice forem a způsobu městského života - obchod, dělba práce, centralita měst a funkce k okolí)- vybrané problémy k počátkům měst a dějin ( řecký oikos, názory na vztah vývoje sídel a společenského uspořádání /akropolis, Platón, Aristoteles/ a realita hmotných pramenů?aj.)- Počátky Říma v annalistice a ve světle archeologických pramenů - problémy interpretace a další)- Proměny antického města -význam velké řecké kolonizace, helénismu, římské politiky v provinciích pro funkci a vnější podobu metropolí- Urbanizace západní a střední Evropy. Město jako střed života.- Christianizace vzhledu města. Barbaři a proměny středomořského světa.- Problém města v hmotných pramenech a z pohledu kulturních dějin - vývoj interpretace.- Proměny města. Antické stavby, jejich osudy a funkce ve středověkých městech.- Srovnání antických, středověkých a moderních měst (kulturně morfologické teorie o městě)- Spory o metodu v diskusích historiků konce 19. stol. a pohled na město. Přínos sociologie, ekonomie a dalších disciplin.Modernizace výuky dějepisuSledovaná témata:- možnosti prezentace obsahu- práce s textem- práce s dokumentem- práce s historickým pramenem- formy a metody samostatné práce- využití multimediálních prostředků ve výuce dějepisu- mimoškolní formy práce- exkurze- práce s názornými pomůckami- využití mezioborových vztahů- formy spolupráce s odbornými historickýmipracovišti- využití projektu Jeden svět na školách- samostatná tvorba výukových programů
Získané způsobilosti
Antické městoHlubší celková orientace po problematice výkladu dějin v jeho vnitřních souvislostech.Modernizace výuky dějepisuPosluchači by se měli seznámit s moderními edukačními technologiemi, získat dovednost pracovat se současnými multimediálními vyučovacími prostředky a především je využívat při přípravě a realizaci výukových programů.
Literatura
Brodersen K.,(Hg.). Antike Stätten am Mittelmeer. Stuttgart, 1999. Klimek A. Boj o Hrad, díl I a II. Praha, 1998. Kárník Z. České země v éře 1. republiky, díl I-III. Praha, 2000. Dejmek J. Československo, jeho sousedé a velmoci ve 20. století. Praha, 2002. Rychlík J. Češi a Slováci ve 20. století. Česko-Slovenské vztahy 1914-1935. Bratislava, 1997. Kolb F. Das antike Rom. Geschichte und Archeologie. München, 2007. Sborníky ASUD. Didaktické metodické inspirace. Dahlheim W. Die griechisch-römische Antike II: Stadt und Imperium. Die Geschichte Roms und seines Weltreiches. Paderborn, 1999. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, 1997. Pasch, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. Finley M.I. Quellen u. Modelle in d. Alten Gesch. München, 1991. Loprieno A. /Hg./. Raum und Mensch in der Geschichte. München/Leipzig, 2005. Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha, 1998. Gebhart J., Kuklík J. Velké dějiny zemí koruny české, svazek Xva, b, 1938-1945. Praha, Litomyšl, 2006. Julínek, S. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2006.
Požadavky
Dostatečná docházka a průběžné plnění zadaných úkolů.
Garant
PhDr. Miloslav Krieger, CSc.PhDr. Anna Šerberová, CSc.doc. PhDr. Tomáš Velímský, CSc.