Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z barokního umění I (KHI / 0647)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / 0647 - Vybrané kapitoly z barokního umění I, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vývoj společenské a duchovní situace česých zemí a Evropy v epoše baroka2. Pojem baroka v českém a evropském kontextu, hodnocení a interpretace stylu a epochy od sklonku 18. století do současnosti. Osvícenská kritika baroka, klasicismus, "znovuobjevení" baroka3. Obecné podmínky umělecké práce: vztah umělce a zákazníka - stavitelé a architekti, mzdy, ceny4. Obecné podmínky umělecké práce: vztah umělce a zákazníka - malíři a sochaři, mzdy, ceny5. Obecné podmínky umělecké práce: vztah umělce a zákazníka - umělecký trh a obchod6. Organizace umělecké tvorby: cechy a bratrstva (malíři, sochaři, stavitelé, zedníci, kameníci)7. Školení umělců - cechovní systém - dílny, výtvarné akademie8. Umělecké migrace a vandrovní cesty9. Realizace malířského díla - smlouvy, kresby, skici, kopie, náčrtníky, skicáře, kopiáře a jejich výpovědní hodnota10. Realizace sochařského díla - kresby, skici, modelleta11. Realizace architektonického díla - (plány a náčrty, komunikace mezi objednavatelem a architektem)12. Barokní slavnosti a efemerní umělecká díla - korunovace, poutě a procesí, castra doloris13. Postavení umělce ve společnosti - majetkové a společenské poměry, sebeuvědomění umělců14. Shrnutí předchozích výkladů, ověření znalostí studentů

Získané způsobilosti

Absolvent kurzu dokáže zařadit umělecké dílo jednak do kontextu společenské situace a uměleckého vývoje českého umění barokní epochy, chápe proměny vztahu mezi umělcem a objednavatelem a dokáže porovnávat výpovědi různých typů pramenů, zejména obrazových a hmotných (umělecká díla), stejně jako pramenů písemných. Absolvent je tak vhodně připraven jak pro pozici vědeckého pracovníka, tak i pro praktické funkce v síti celostátních i regionálních institucí památkářských, archivních i muzejních

Požadavky

V průběhu semestru se požaduje, aby student na základě literatury či archivních pramenů popsal a analyzoval jedno obecnější téma (např. proměny hodnocení baroka v 1. polovině 20. století; cena zednické práce v druhé polovině 17. století; migrace malířů v rámci střední Evropy na počátku 18. století) a jedno téma konkrétní (průběh vzniku jednoho konkrétního architektonického, malířského či sochařského díla). Na základě přednesených výkladů a četby se požaduje, aby studenti dokázali diskutovat k tématům, připraveným jejich kolegy.

Garant

Mgr. Tomáš Sekyrka

Vyučující

Mgr. Tomáš Sekyrka