Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny výtvarného umění V (KHI / DVU5)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / DVU5 - Dějiny výtvarného umění V, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tematické okruhy jednotlivých přednášek:1. Úvod.Představení programu kursu, probíraných témat a požadavků k zápočtu a zkoušce.2. Co je vizuální kultura.Polarita dějiny umění - vizuální kultura. Co je vizuální kultura? Co jsou studia vizuální kultury? Různé přístupy ke studiu vizuální kultury. Porovnání různých interpretací vizuální kultury(J. Herbert, N. Mirzoeff).3. Kánon a muzeum. Umění v kontextu.Co je kánon? Může kánon působit tak, že určité skupiny preferuje a jiným zabraňuje podílet se na vizuální reprezentaci? Co je kontext podle N. Brysona?4. Terminologické a metodologické problémy studia dějin umění a vizuální kultury.Co je ikonologie a ikonologie? Kdo je představitelem této metody?Co je sémiotika? Ch. S. Peirce a jeho pojetí znaku.5. - 6. Exkurze do Sbírky moderního a současného umění NG v Praze spojená s prezentací jednotlivých umělců a děl. (Čtyřhodinová exkurze).Veletržní palác - budova, historie NG, expozice 19. - 21. stol.7. Krajinomalba, vztah příroda - kultura vzhledem k možnostem vyjádření ve vizuální kultuře.Krajinomalba v průběhu 19. a 20. století. Německý romantismus. Barbizonská škola. Impresionismus. Expresionismus. Surrealistická krajina. Environment, land art, akce v přírodě v 60. - 70. letech 20. stol. Současná vyjádření a podoby přírody.8. Vizuální kultura a rod I. (genderová studia - úvod).Ženy - umělkyně v 19. až 21. století. Ženské umělecké spolky - Kruh výtvarných umělkyň ad.Problémy ve vztahu k vizuální kultuře:- přehodnocení role žen - umělkyň v dějinách umění. Feminismus a kánon.- přehodnocení praktik a psychologie tradičně spojované se ženou.Rozvoj ženského emancipačního hnutí koncem 19. a na počátku 20. století, proces demokratizace společnosti. Chronologie feminismu od 60. let 20. stol. v "západním" světě.9. Vizuální kultura a rod II. (gender a queer studies, studia LBGTI, multikulturalismus, interkulturní střetávání).10. Národ a vizuální reprezentace I.Různé definice a chápání pojmu národ v 19. a 20. století. Národ, mytizace a heroizace dějin. Národ a nacionalismus. Národní divadlo a výtvarníci, kteří se podíleli na jeho výzdobě.11. Národ a vizuální reprezentace II.Různé definice a chápání pojmu národ v 19. a 20. století. Umění v procesu národní a postkoloniální emancipace.12. Umění ve veřejném prostoru I. Pomníky a památníky.Proměny významu a funkce uměleckého díla ve veřejném prostoru. Pomník, památník, paměť a trauma. Sochy a sousoší na veřejných prostranstvích. Funkce pomníků, festivita.13. Umění ve veřejném prostoru II. Pomníky po roce 1989 a současná vizuální kultura.Proměny významu a funkce uměleckého díla ve veřejném prostoru. Sochy a sousoší na veřejných prostranstvích. Funkce pomníků, festivita vzhledem k různým společenským režimům. Antipamátník - countermonument.14. Prezentace seminárních prací a závěrečná diskuse.

Získané způsobilosti

Absolvent kursu by se měl naučit porozumět a analyzovat odborný text v ústní i písemné formě a v rámci své závěrečné seminární práce by se měl rovněž pokusit samostatně popsat, začlenit do kontextu a interpretovat umělecké dílo. Studenti v průběhu semestru vypracují seminární práci - důkladný rozbor jednoho uměleckého díla, na němž prokáží schopnost dílo nejen adekvátně terminologicky pojmenovat a využít soubor životopisných údajů a jiných informací, ale budou také schopni uplatnit vlastní interpretační strategie, metodologické a analytické nástroje, s nimiž se v průběhu kursu seznámili a osvojili si vlastní četbou. Zaměříme se na získání několika základních kompetencí: - rozvoj samostatného a kritického myšlení orientovaného na širší komplex vizuální kultury, který vzniká a získává význam v konkrétně situovaných osobních, sociálních, politických a historických souvislostech.- zvládnutí rejstříku témat, teorií, přístupů a souboru znalostí, osvojení si vybraných textů a jejich samostatná interpretace; zvládnutí pojmového aparátu a teoretických nástrojů.Zejména se jedná o následující dovednosti:1. Kompilace textu z různých zdrojů.2. Rozbor odborného textu.3. Samostatné zpracování odborného textu, kde se ukáže schopnost vytvořit interpretační strategii, strukturovat text, používat odborné pojmy a poznámkový aparát

Požadavky

Je požadována účast na exkurzi v galerii či muzeu, dále bude hodnocena schopnost porozumění odbornému textu a samostatně s ním pracovat. Během kursu studenti zpracují seminární práci, která bude prezentována, jejímž cílem je ukázat úroveň samostatné práce, vytvořit si kritický úsudek a využít odborné termíny. pojmy a teorie..

Garant

PhDr. RNDr. Milan Kreuzzieger, Ph.D.

Vyučující

PhDr. RNDr. Milan Kreuzzieger, Ph.D.