Předmět Historický proseminář (KHI / K412)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / K412 - Historický proseminář, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Co je historie - jaký je její smysl a účel.2. Jak lze zkoumat dějiny - rozdělení historiografie.3. Vývoj dějepisectví - stupně historického poznání (narativní, pragmatické, genetické)4. Vztah historie k jiným vědeckým disciplínám.5. Filozofie dějin - různé přístupy; Historie jako nástroj legitimizace (problém politizace historie)6. Kritický přístup k literatuře.7. - 9. Autor a autorský subjekt - Osobnost historika a její vliv na historické bádání- příklady (práce studentů)10. Kritický přístup k pramenům.11. - 12. Vybraný typ historického pramene - ukázky interpretace (práce studentů).13. Závěrečný seminář - vyhodnocení přednesených prací.
Získané způsobilosti
Student získá především: - kultivace písemného i ústního projevu; seznámení s různými podobami tvorby a prezentace odborného textu a stylu (recenze, referát, seminární/bakalářská/diplomová práce)- schopnost prezentovat zvolené téma, vytvořit logickou strukturu kratšího textu i rozsáhlejší práce a vyzkoušet různé rétorické a stylistické postupy vhodné pro zvolený text. - schopnost kriticky hodnotit a interpretovat prameny a literaturu- schopnost přistupovat k řešení zadaného úkolu v rámci týmové spolupráce
Literatura
NODL, Martin. Dějepisectví mezi vědou a politikou, Úvahy o historiografii 19. a 20. století. Praha, 2007. R. VAN DÜLMEN. Historická antropologie. Praha, 2002. Jaroslav MAREK. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992. Marc BLOCH. "Obrana historie aneb povoláním historik". Praha, 1995. BARTOŠ, J. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. Olomouc, 1999.
Požadavky
Student se aktivně účastní v kurzech, čte texty a je schopen o nich referovat, vypracovává písemné práce/referáty, začne zpracovávat proseminární práci, která prokáže schopnost samostatně zformulovat problém, vytyčit cíle práce a vhodné metody k jejich řešení, kriticky zhodnotit primární prameny i sekundární literaturu a vyvodit odpovídající závěry.
Garant
doc. PhDr. Michaela Hrubá, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jiří Koumar, Ph.D.doc. Mgr. Martin Veselý, Ph.D.