Předmět Metody a postupy historické práce I (KHI / KMPH1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / KMPH1 - Metody a postupy historické práce I, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Otázka recepce francouzské školy Annales. Stěžejní metody a přístupy: Braudelovo dlouhé trvání (longue durée), totální pojetí historie, dějiny hmotné kultury (civilisation matérielle), kvantitativní historie (histoire quantitative), nehybné dějiny (histoire immobile), seriélní historie (histoire sérielle), dějiny mentalit (historická kultura). Americká nová historie. "Cleometristé". Nové hospodářské dějiny v USA (New Economic History). Neoliberalismus a dějiny byznysu (business history). Teorie industriální společnosti a teorie modernizace. Německá národohospodářská historická škola. Tradiční německé hospodářské a sociální dějiny. Wehlerova globální věda o dějinách společnosti. Problémy a metody hospodářských a sociálních dějin. Teorie cyklického vývoje (Arnold J. Toynbee). Historie a psychoanalýza. Psychohistorie. Kolektivní prožívání a psychologie (J. Huizinga). Nové metody a přístupy: Od makrohistorie k mikrohistorii; Historická antropologie; Dějiny dnů všedních i svátečních; Dějiny sexuality a rodiny; Dějiny dětí, stáří, smrti; Dějiny každodennosti; Okamžité dějiny; Lidé na okraji; Dějiny klimatu; Dějiny těla; Dějiny stravování; Dějiny vědy a techniky. Metoda orální historie se zaměřením na archivaci rozhovorů; Co je to orální historie? Obraz lidské minulosti popsaný slovy; Dějiny orální historie; Metodologie orální historie; přepis, analýza a interpretace rozhovorů; etický kodex orální historie; právní zakotvení orální historie; uchování materiálu pro další badatele; záznam z rozhovoru; charakteristické mimoslovní projevy narátora; analýza a interpretace záznamu - rozčlenění rozhovoru na tematické úseky, hierarchizace shromážděných údajů podle míry závažnosti; volba kritérií: obsahová, faktografická, psychologická, jazyková; Interpretace - pochopení a vysvětlení smyslu v rozhovoru vyřčeného. Zařazení do kontextu; využití orální historie - akademické výzkumy, naučná literatura, biografie, vzdělávání žáků a studentů, rodinná historie, regionální historie, výstavy, audiovizuální dokumenty. Úvod do problematiky gender studies; Vývoj od feminismu k pojetí gender a současné směry; Postavení evropské ženy ve středověku; Postavení evropské ženy od počátku novověku do 19. století; Právní úprava postavení žen v habsburské monarchii 1811 - 1918; Gender a rodina od 19. do počátku 21. století; Zaměstnanost žen a její aspekty v 19. a 20. století; Vzdělanost z pohledu gender a její vývoj v moderní společnosti; Gender v oblasti politiky v moderním světě; Problémy gender v různých prostředí světových kontinentů ve 20. a počátku 21. století; Problematika gender ve vyvinutých demokratických společnostech v průběhu 20. a poč. 21. století; Dluhy v rovnoprávném postavení mužů a žen v současnosti a cesty k jejich odstraňování.
Získané způsobilosti
Student se orientuje v metodologických výzvách historiografie 20. století. Je schopen na příkladu konkrétních děl vysvětlit pozitiva i úskalí jednotlivých přístupů. Dokáže identifikovat vhodný postup při zkoumání konkrétních typů pramenů a rozumí závěrům související odborné diskuse. Chápe pojem historický fakt a jeho interpretace, rozlišuje žánrové útvary historiografického psaní a příslušné slohové postupy. Zvládá odborně fundovanou práci s narátorem-pamětníkem, umí jeho výpověď vhodně zasadit do dějinného kontextu a je schopen vypořádat se s praktickými souvislostmi práce s výpovědí (interview). V neposlední řadě dovede operovat s kategorií genderu v souvislosti s Women´s/ Men´s history. Vnímá právní, etické i lékařské aspekty této kategorie.
Literatura
Kalista, Z. Cesty historikova myšlení. Praha, 2002. Ginzburg, C. Clues, Myths, and the Historical Method. Baltimore, 1992. Carr, E. H. Co je historie?. Praha, 1967. Burke, P. Co je kulturní historie?. Praha, 2011. Iggers, G. G. Dějepisectví ve 20. století. Praha, 2002. Čadková, K. - Lenderová, M. - Stráníková, J. Dějiny žen aneb Evropská žena od středověku do 20. století v zajetí historiografie. Pardubice, 2006. Malínská, J. Do politiky prý žena nesmí - proč? Vzdělání a postavení žen v české společnostii v 19. a na počátku 20. století. Praha, 2005. Grele, R. J. Envelops of Sound: The Art of Oral History. Chicago, 1975. Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. Praha, 2004. Howell, M. - Prevenier, W. From Realible Sources. An Introduction to Historical Methods. Ithaca - London, 2001. Čevelová, Z. Gender, víra a manželství v "dlouhém" 19. století. Pardubice, 2012. Dülmne, R. van. Historická antropologie. Praha, 2002. Hughes, H. S. Historie jako umění a jako věda. Praha, 1970. Veyne, P. Jak se píšou dějiny. Praha: P. Mervart, 2010. Lenderová, M. K hříchu i k modlitbě. Žena v minulém století. Praha, 1999. Hutečka, J. a kol. Konstrukce maskulinní identity v minulosti a současnosti. Praha, 2012. Muir, E. - Ruggiero, G. (edd.). Microhistory and the Lost Peoples of Europe. Baltimore - London, 1991. Vaněk, M. a kol. Naslouchat hlasům paměti: teoretické a praktické aspekty orální historie. Praha, 2007. Horská, P. Naše prababičky feministky. Praha, 1999. Burke, P. New Perspectives on Historical Writing. Penn Press, 2007. Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha, 1992. Bloch, M. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha, 2011. Vaněk, M. Orální historie. Olomouc, 2003. Vaněk, M. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004. Le Goff, J. Paměť a dějiny. Praha, 1997. Bahenská, M. Počátky emancipace žen v Čechách. Praha, 2005. Certeau, M. de. Psaní dějin. Brno, 2011. Vodáková, A. - Vodáková, O. Rod ženský. Kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme. Praha, 2003. Věšinová, E. - Maříková, H. Společnost žen a mužů z aspektu gender. Praha, 1999. Holzbachová, I. Škola Annales a současné pojetí dějin. Brno, 1995. Perks, R. T. - Thompson, A, (edd.). The Oral History Reader. London - New York, 1998. Kalnická, Z. Úvod do gender studies. Opava, 2009. Abramsová, L. Zrození moderní ženy. Brno, 2005.
Požadavky
Pozorná a aktivní účast na výuce, četba zadané literatury, zpracovaní písemné práce.
Garant
prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Radek Fukala, Ph.D.