Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umělecké dílo jako historický pramen II (KHI / UDH2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / UDH2 - Umělecké dílo jako historický pramen II, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Obrazy a jejich funkce v křesťanství, židovství a islámu. Vývoj chápání funkce náboženského obrazu v evropském prostředí. Ikonoklasmus - v Byzanci, v husiství, kalvinismus 16. století. Tridentský koncil a problematika náboženských obrazů2. Malířské a grafické techniky v evropském umění od středověku po moderní dobu; výpověd uměleckého díla jako hmotného artefaktu, vývoj názorů na restaurování uměleckých děl, dendrochronologie3. Obrazy světců a národních patronů v Čechách a Evropě od středověku po dobu moderní4. Národní mýty a pověsti v českém umění5. Politické ideje, alegorie a propaganda v umění evropského středověku6. Česká barokní gotika a politické ideje českého baroka - ideové předpoklady, společenské souvislosti fenoménu7. Národní mýty a pověsti v umění "velkých" evropských národů v 19. století8. Národní mýty a pověsti v umění "malých" evropských národů v 19. století9. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění evropského středověku10. Pracovní motivy a dějiny všedního dne v umění raného novověku a doby moderní11. Společenské podmínky vzniku a vývoje portrétu - proměny obrazu člověka v umění gotiky, renesance a baroka12. Společenské podmínky vzniku a vývoje krajinomalby, zátiší a žánrové malby13. Neřesti, erotika a sex v umění od renesance po modernu14. Obraz světa a člověka v grafické produkci renesance a baroka15. Obraz světa a člověka v umění 19. století16. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce ve společnosti od středověku po sklonek baroka17. Organizace výtvarné tvorby a postavení umělce v moderní společnosti 19. a 20. století18. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě od středověku po sklonek baroka19. Vztahy umělce a objednavatele v Evropě v moderní době (19. a 20. století)20. Vznik a vývoj uměleckých výstav v evropském prostředí21. Umělecké sběratelství v období gotiky a renesance22. Umělecké sběratelství v epoše baroka a osvícenství23. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - nástin evropského a světového vývoje na příkladu nejvýznamnějších sbírek24. Umělecké sběratelství v moderní době (19. a 20. století) - vývoj v českých zemích25. Umění v totalitních systémech 20. století26. Závěrečná přednáška

Získané způsobilosti

Absolvent kurzu dokáže analyzovat a interpretovat umělecké dílo jak do kontextu společenské situace a uměleckého vývoje evropského umění v širokém časovém rozpětí od raného středověku do doby nejnovější. Dokáže přitom porovnávat výpovědi různých typů pramenů, zejména obrazových a hmotných (umělecká díla), stejně jako pramenů písemných. Absolvent je tak vhodně připraven jak pro pozici vědeckého pracovníka, tak i pro praktické funkce v síti celostátních i regionálních institucí památkářských, archivních i muzejních. Uplatnit tyto dovednosti a znalosti budou moci ale i ti absolventi, kteří budou působit v tištěných či elektronických médiích či v soukromých i veřejných nadacích, podporujících kulturní a umělecké aktivity.

Požadavky

V průběhu semestru se požaduje, aby student na základě literatury či archivních pramenů popsal a analyzoval jedno obecnější téma a jedno téma konkrétní. Na základě přednesených výkladů a četby se požaduje, aby studenti dokázali diskutovat k tématům, připraveným jejich kolegy.

Garant

Mgr. Tomáš Sekyrka

Vyučující

Mgr. Tomáš Sekyrka