Předmět Ekologická etika - ZHV5 (KPF / 0273)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPF / 0273 - Ekologická etika - ZHV5, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Blok 1: ? Vývoj estetických a etických vztahů k přírodě a krajině v kontextu evropské kultury?.1.1 Antické inspirace ? pythagorejci, platonismus a novoplatonismus, stoikové1.2. Středověk: s. Augustin, Chartreská škola, Symbolismus, Tomáš Akvinský1.3. Podněty z období renesance, vliv cestovatelů a objevitelů. Vznik krajinářství, holandská krajinomalba, francouzské klasicizující malířství1.4. Podněty a vlivy 17. a 18. století, formování vztahu ke krajině od 19. stol. po současnostBlok 2: Osobnosti přírodovědné linie estetiky přírody a krajiny2.1. Johann Wolfgang Goethe, Alexander von Humboldt,2.2. Ernst Hallier , Ernst Haeckel, Karl Mobius2.3. Charles Darwin a teorie, ovlivněné darwinismem a neodarwinismem2.4. Josef Velenovský, Karel Zítko2.5. Adolf Portmann, Zdeněk Neubauer, Stanislav KomárekBlok 3: Vznik, ochrana a obnova české krajinyVznik a přetváření evropské kulturní krajiny a její současná ochrana a obnova je tématem, kterým můžeme nahlédnout poněkud jiný vztah člověka a krajiny ? ten uměním ani vědou neprezentovaný, přesto však pro stav krajiny rozhodující, protože všednodenně žitý: člověk uživatel, obyvatel, pro něhož je krajina zdrojem obživy a domovinou. Pro estetickou oblast našeho zkoumání téma poněkud okrajové, pro etiku, promítající se do ochrany krajiny přírodě blízké a obnově zdevastovaných území, téma zásadní. Průnik obou témat ? kulturou a kultivací podmíněný vývoj české krajiny a formování jejího estetického hodnocení ? je chronologicky řazen zhruba k jednotlivým obdobím, které znamenaly zásadní změny ve způsobu nakládání s krajinou.3.1. Charakteristiky pojmu krajina . Vývoj české krajiny a vznik jejího estetického vnímání3.2. Ochrana přírody a krajinyBlok 4: Hlavní směry a osobnosti ekologické etiky4.1. Ekocentrická, biocentrická a teocentrická ekologická etika4.2. Hlubinná ekologie, Hypotéze Gaia4.3. Další významné osobnosti ekologické etiky
Získané způsobilosti
a) Základní informace: Absolvent rozezná stěžejní filosofické, umělecké proudy a náboženské a vědecké podněty, které formovaly pozitivní vztah k estetickým hodnotám přírody, je schopen charakterizovat základní etické postoje k přírodě a krajině, je seznámen s osobnostmi, které podstatně ovlivnily přírodní estetiku, rozlišuje nejzávažnější pozitivní a negativní zásahy do české přírody a krajiny, orientuje se v české legislativě sloužící k ochraně přírody a krajiny. b) Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): ? Znalost základních etických postojů k přírodě a krajině, rozlišení hlavních vlivů na formování estetického a etického vztahu k přírodě a krajině, charakteristika významných osobností přírodní estetiky, orientace v české legislativě sloužící k ochraně přírody a krajiny.
Literatura
Binka B. Environmentální etika. Brno, 2008. Stibral K. Proč je příroda krásná. Estetické vnímání přírody v novověku. Praha, 2005. Komárek, S.:. Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací, Praha: vesmír, 2000. Kohák, E. Zelená svatozář, Praha, SLON, 1998. 2000.
Požadavky
1.Zpracování eseje na vybrané téma bloku 1 nebo 22. Referát resp. diskuzní příspěvek na vybrané téma bloku 3 nebo 4
Garant
RNDr. Jaroslava Formanová
Vyučující
RNDr. Jaroslava Formanová