Předmět Didaktika společenských věd I (KPF / 0517)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPF / 0517 - Didaktika společenských věd I, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktika oboru - vztah didaktiky oboru a obecné didaktiky, místo oborové didaktiky ve struktuře vědního pole, vzdělávací obsah oboru a otázka modernizace vzdělávacích obsahů vzdělávacích oborů Výchova k občanství (VO), Občanský a společenskovědní základ (OSZ) a Základy společenských věd (ZSV)2. Vyučovací hodina a tématický celek ve VO, OSZ a ZSV -příprava hodiny, prvky hodiny, deduktivní, induktivní a sociální přístup k výuce, autentické učení; příprsva tématického celku3. Rozbor efektivních metod v hodinách VO, OSZ a ZSV4. Možnosti integrace vzdělávacích oborů VO, OSZ a ZSV a jednotlivých průřezových témat5. Multikulturní výchova, prostředí a klima školy6. Lidská a občanská práva - možnosti pedagogického zpracování této problematiky v hodinách VO, OSZ a ZSV, role učitele7. Mediální výchova - možnosti pedagogického zpracování této problematiky v hodinách VO, OSZ a ZSV8. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - možnosti pedagogického zpracování této problematiky v hodinách VO, OSZ a ZSV9. Metody hodnocení, diagnostické metody a klasifikace v hodinách VO, OSZ a ZSV10. VO, OSZ a ZSV a další vzdělávací obory - možnosti integrace11. Projektové vyučování12. - 13. Návrh a prezentace projektu pro práci v hodinách VO, OSZ a ZSV13. Závěr a evaluace
Získané způsobilosti
Po absolvování studia oboru studenti budou:- znát cíle a obsah vzdělávacího oboru Výchova k občanství na základní škole (VO), vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ na gymnáziu (OSZ) a vzdělávacích oborů Základy společenských věd na středních školách (ZSV)- umět vymezit důležitost jednotlivých kurikulárních materiálů pro tvorbu a realizaci školního vzdělávacího programu - Vzdělávací oblast Člověk a společnost - vzdělávací obory Vo, OSZ a ZSV- schopni identifikovat klíčové kompetence potřebné pro občana ČR- schopni identifikovat a v praxi použít adekvátní interaktivní metody pro rozvoj klíčových kompetencí žáků- schopni analyzovat stěžejní odborné termíny oboru- mít povědomí o úspěšných programech výuky společenskovědních předmětů na základní škole a na středních školách a posoudit jejich didaktické a kurikulární aspekty - identifikovat klíčové složky, ze kterých se sestává efektivní výuka výchovy k občanství a základů společenských věd- naplánovat efektivní hodiny výchovy k občanství a základů společenských věd, projekt, modul a evaluaci
Literatura
Belz, H., Siegrist, M.:. Klíčové konmpetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. MAŇÁK, j. - JANÍK, T. - ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.Valenta a kol. Pohledy. Projektové vyučování. Praha. Cangelosi, J.S. Strategie řízení třídy. Portál. Praha, 1994. CANFIELD, J., WELLS, M.,C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha: Portál, 1995. Badegruber, B. Otevřené učení. Portál. 1994.
Požadavky
studenti v průběhu kurzu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Udělení zápočtu bude provedeno- na základě diskuse studenta a lektora nad návrhem projektu ,nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu- na základě vypracování a prezentace projektu pro práci v hodinách VO, OSZ a ZSVPodmínky pro udělení zápočtu:1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující3. student při rozhovoru obhájí přípravu vyučovací jednotky4. student navrhne a prezentuje projekt pro práci v hodinách výchovy k občanství
Garant
Mgr. Ivana Havlínová, Ph.D.