Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Současná estetika v anglosaské oblasti (KPF / 0892)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPF / 0892 - Současná estetika v anglosaské oblasti, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Vymezení anglosaské estetiky, hlavních témat , autorů a prostředí, ve kterém se odehrává (sborníky, odborné časopisy, zahraniční a česká literatura); vymezení "současnosti" anglosaské estetiky.Chrakteristické rysy: diskuse v rámci platformy vybraného periodika, víra v pokrok a možnost přispívat diskusí k precizaci myšlenky, základ v analytické filosofii. "Současnost" - od poloviny 20. století. Pokrok věd, technologií; změna postupů umělecké tvorby a problematizace definování uměleckého díla. V popředí otázka "co je umění?".Základní témata anglosaské estetiky: realismus, estetická zkušenost, definování umění, ontologie uměleckého díla, reprezentace, kreativita, styl, interpretace, recepce, krása, humor, metafora, fikce, narace, emoce, umění a poznání, umění a etika, umění a politika2.Co je umění? Kdy a proč se tato otázka stává v estetice důležitou? Kdo na ni odpovídá? Anti-esencialismus.Problém definování uměleckého díla. Vymezení otevřeného a uzavřeného pojmu. Hledání definujících vlastností umění - nutných a postačujících podmínek k ustavení definice. Lze tuto definici nalézt? Proč se autor domnívá, že nalezení definice umění není možné a rozbor jeho zdůvodnění.Vysvětlení proč se tento text a jeho výsledky staly pro estetiku milníkem. Jaké typy úvah a diskusí článek Morrise Weitze vyvolal. Následky v teorii a důsledky v praxi.3. a 4.Institucionální analýza umění. Zrod teorie, která ovládá umělecký provoz dodnes.Rozbor textu. Kritické zhodnocení.Vymezení nutných a postačujích podmínek ke stanovení definice uměleckého díla. Teoretická pomoc z úvah Maurice Mandelbauma - rozlišení zjevných a nezjevných vlastností. Definování uměleckého díla pomocí dvou nezjevných vlastností. Artefakt, status. Vymezení světa umění a popsání procesu udělování statusu.Problematika udělování statusu v širších kulturních a společenských souvislostech. Přesah do jiných disciplín a souvislost dění v umění a dění ve společnosti. Umění jako kulturní jev a možnost užití technik umění a jeho teorie v problematice udělování statusu osoby.5.Ohlasy Dickieho institucionální analýzyRozbor a kritika pojetí umění Morrise Weitze a Georga Dickieho v článku Teda Cohena.Problém ocenění, užití pojmu umění v hodnotícím a deskriptivním významu. Co znamená zplnomocnění umělců k udělování statusu? Jak se umělecké dílo stává uměleckým dílem?6.Svět umění. Autor pojmu artworld a jeho text. Pojem "je" a "je umělecké identifikace"Teorie imitace, teorie umění coby reality. Co tvoří umělecké dílo uměleckým dílem? Odpověď Arthura Danta: určitá teorie umění. Rozbor tohoto pojetí.7.Anti-esencialismus. Estetická hodnota umění.Souvislost estetické a jiných hodnot umění. Nastínění významu kognitivní hodnoty umění a přiblížení jejího významu v současném umění a v současné estetice.8. a 9.Estetický kognitivismus.Vysvětlení pojmu estetický kognitivismus. Směr v teorii umění, jenž stojí na předpokladu, že umění je hodnotné jako zdroj poznání. Východiska tohoto pojetí a zdroje v antickém Řecku. Platón, Aristoteles. Označení užíváno převážně pro debaty v rámci anglosaské estetiky. Proč?10.Nelson Goodman.Poznatky plynoucí z umění srovnatelné s poznatky plynoucími z věd. Umění jakožto zdroj poznání srovnatelný s vědou. Umění jako jeden ze symbolických systémů, díky kterým se ve světě orientujeme a rozumíme mu. Vysvětlení symbolických systémů. Světatvornost umění.11.Postprodukce. Dominantní technika současné umělecké produkce.Jde skutečně o dominující proud současné tvorby? Kritické zhodnocení. Ukázky děl současných umělců. Rozbor vybraného uměleckého díla. Odhalení současné kultury jakožto kultury vizuální.Současná kultura - vizuální kultura?12.Kritické zkoumání éry videa, kybernetických technologií, elektronické reprodukce a nových, "fantastických" forem vizuální simulace. "Obraz je všechno" jako mantra vizuální kultury.Odraz v teorii. Přemíra obrazů. "Moderní život se odehrává na obrazovkách." Vymezení pojmu kultura a historic

Získané způsobilosti

Studenti získají znalosti z prostředí současné anglosaské estetiky, které by měli být schopni samostatně využít pro vstup do odborných debat současných autorů, a ke smyslupné komunikaci ve světě umění. Dovednosti se budou týkat především orientace v současném uměleckém provozu a jeho teorii

Literatura

Kulka, T., Ciporanov, D., (eds.). Co je umění, Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec, 2010. Margolis, J., (ed.). Philosophy looks at the Arts. Philadelphia, 1978. Levinson, J., (ed). The Oxford Handbook of Aesthetic. Oxford, 2003.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách. Příprava na přednášky - četba probíraných textů. Zájem o současnou estetiku a současné umění.

Garant

Mgr. Martin Nitsche, Ph.D.