Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etické předpoklady výchovy (KPF / N031)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPF / N031 - Etické předpoklady výchovy, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) pojetí výchovy v klasickém období řecké filosofie (Aristotelés, Platón)2) renesanční uvažování o výchově na příkladu napětí mezi přístupem Montaigneho a Bacona3) Komenského pojetí vševýchovy s ohledem na jeho inspirativní zdroje4) porovnání uvažování o výchově v rámci celkového filosofického kontextu u Locka a Rousseaua5) etické předpoklady akcentace výchovy v období německé klasické filosofie (Kant, Fichte)6) Pestalozziho pedagogika a její filosofické opodstatnění a následný vliv7) sociálně reformní aspekty zdůrazňování výchovy v I. pol. 19. století (Owen, Fourier, Cabet)8) reflexe výchovy ve společensko-kritických ohledech etických předpokladů uvažování Tolstého a Nietzscheho9) pozitivismem ovlivněné chápání výchovy u Spencera10) psychoanalýza a výchova (Freud, Jung)11) výchova v rámci uvažování o její roli v demokraticky uspořádané společnosti (Russell, Dewey)12) etické předpoklady Buberova pojetí výchovy13) výchova v kontextu uvažování Jasperse a Arendtové

Získané způsobilosti

Student si osvojí problematiku výchovy v historických souvislostech tradic filosofického uvažování. Získá schopnost porovnávat jednotlivé etické předpoklady, ze kterých promýšlení role výchovy vychází. Uvědomí si, z jakého důvodu je tematizace výchovy důležitou součástí etického myšlení a v jakých ohledech souvisí se společenskými změnami.

Literatura

JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926. MONTAIGNE, M. DE. Eseje. Praha, 1995. ISBN 80-85913-12-7.FREUD, S. O člověku a kultuře. Praha, 1990. ISBN 80-207-0109-5.KANT, I. O výchově. Praha, 1931. TOLSTOJ, L. N. O výchově a vzdělání. Praha, 1973. RUSSELL, B. O výchově zejména v raném dětství. Praha, 1932. KOMENSKÝ, J.A. Vševýchova. Praha, 1948. OWEN, R. Vybrané spisy. Praha, 1960. SPENCER, H. Vychování rozumové, mravné a tělesné. Praha, 1890. PLATÓN. Zákony. Praha, 1997. ISBN 80-86005-31-3.PESTALOZZI, J. J. Ze života a díla. Praha, 1968. PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha, 1991. ISBN 80-04-25415-2.CIPRO, M. Prameny výchovy. Praha, 1991. KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha, 1995. ISBN 80-238-0473-1.

Požadavky

Zkouška vychází ze seminární práce, jejímž obsahem bude srovnání dvou výchovných koncepcí. Během pohovoru bude zjišťována schopnost vyhodnocení vybraných autorů na základě širší orientace získané z výkladu.

Garant

doc. Mgr. Jiří Hoblík, Th.D.

Vyučující

Mgr. Petr Bláha, Ph.D.