Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika Občanské výchovy (KPF / N045)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPF / N045 - Didaktika Občanské výchovy, Filozofická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. oborová didaktika v systému pedagogických disciplín, vztah mezi oborovou didaktikou a obecnou didaktikou,oborová didaktika občanské výchovy;2. Specifikum vzdělávacího oboru Výchova k občanství; nároky na učitelovo pojetí výuky; nároky na výběr pedagogických přístupů a výchovně vzdělávacích metod;3. Didaktická analýza vzdělávacích obsahů jednotlivých modulů oboru Výchova k občanství; výběr a analýza základního a rozšiřujícího učiva; výchovně vzdělávací cíle v rámci jednotlivých modulů, tematických celků a vyučovacích jednotek;4. Tvorba tematického celku a příprava hodiny občanské výchovy;5. Osobnost žáka a možnosti rozvoje jeho klíčových kompetencí v rámci občanské výchovy (kognitivní a axiologická rovina společenskovědních témat); práce s chybou;6. Role, kompetence a nároky na učitele občanské výchovy;7. Diskuze, debata, práce s případovými studiemi, práce s filmem, metoda orální historie v hodinách občanské výchovy;8. Úloha a možnosti učebnic ve výuce občanské výchovy; analýza vybraných stávajících učebnic9. Zpětná vazba a metody hodnocení v občanské výchově;

Získané způsobilosti

Studenti si prohloubí - představu o didaktickém uchopení jednotlivých společenskovědních disciplín - schopnosti transformovat odborné znalosti do obsahu učiva vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ na gymnáziu a vzdělávacích oborů Základy společenských věd na středních školách dle principů a strategií platných kurikulárních materiálů - dovednosti ve využívání aktivizujících metodických postupů pro naplňování očekávaných výstupů výše uvedených vzdělávacích oborů - kompetence pro vlastní tvorbu a realizaci vyučovacích jednotek a tematických celků výše uvedených vzdělávacích oborů

Literatura

HAVLÍNOVÁ, I. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-7290-670-3.MAŇÁK, j. - JANÍK, T. - ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha, 2002. PETTY, R. Moderní vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, 1998. ISBN 80-7178-127-4.PRŮCHA, J. - MAREŠ, J. - WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha, 1998. ISBN 80-7178-252-1.ŠVEC, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-2698-7.Rámcově vzdělávací program pro gymnázia. Praha, 2007. Rámcově vzdělávací program základního vzdělávání. Praha, 2001. KOŠŤÁLOVÁ, H. - MIKOVÁ, Š. - STANG, J. ˇ3Kolní hodnocení žáků a studetnů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-314-7.KOLÁŘ, Z. - ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha, 2005. CANFIELD, J. - WELLS, M. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí. Praha, 1995. KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 1996. BELZ, H. - SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.KŘIVOHLAVÝ, J. - MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno, 1995. BADEGRUBER, B. Otevřené učení. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1.CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha, 1994. ISBN 80-7178-083-9.FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997.

Požadavky

Studenti v průběhu předmětu vytvářejí své portfolio, v němž shromažďují veškeré písemné výstupy z jednotlivých lekcí. Udělení zápočtu bude provedeno - na základě diskuse studenta a lektora nad návrhem projektu nad přípravou jedné vyučovací jednotky, kterou student vypracuje po ukončení posledního modulu - na základě vypracování a prezentace projektu pro práci v hodinách Výchovy k občanství Podmínky pro udělení zápočtu: 1. student bude mít maximálně 2 omluvené absence 2. student vypracuje zadání úkolů připravených pro absentující 3. student při rozhovoru obhájí přípravu vyučovací jednotky 4. student navrhne a prezentuje projekt pro práci v hodinách Výchovy k občanství

Garant

Mgr. Ivana Havlínová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ivana Havlínová, Ph.D.