Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (KSP / GSPPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSP / GSPPE - Speciální pedagogika, Fakulta sociálně ekonomická, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení oboru speciální pedagogikaCíle, předmět, terminologie. Metody. Základní historiografie.2. Cílové skupiny I.Osoby s mentálním postižením a autismem.3. Cílové skupiny II.Osoby s tělesným postižením, osoby s poruchami chování.4. Cílové skupiny III.Osoby se zrakovým postižením, osoby se sluchovým postižením, osoby hluchoslepé.5. Cílové skupiny IV.Osoby s poruchami učení, osoby s narušenou komunikační schopností, osoby s vícenásobným postižením.6. Dítě s postižením a jeho rodinaZákladní psychologická problematika.7. Dítě s postižením ve školním věkuIntegrace žáků se speciálními potřebami, mimoškolní integrace dítěte.8. Dospělý člověk s postiženímOtázky pracovního uplatnění a integrace.9. Senior s postižením.10. Péče o osoby s postižením v resortu MŠMT (síť škol a školských zařízení)Postavení sociálního pracovníka v těchto zařízeních.11. Péče o osoby s postižením v resortu MPSV (sociální služby)12. Terapeutické přístupy v péči o osoby s postiženímHipoterapie, canisterapie, Vojtova metoda, Bazální stimulace, biblioterapie, Snoezelen13. Alternativní a augmentativní komunikace

Získané způsobilosti

Po úspěšném absolvování kurzu budou studentky a studenti schopni:- vymezit předmět speciální pedagogiky;- shrnout základní poznatky o jednotlivých typech znevýhodnění a jejich specifických požadavcích na vzdělávací proces;- formulovat roli sociálních pracovníků a aplikovat přístupy k žákům a studentům se specifickými vzdělávacími potřebami z pohledu sociální práce;- posoudit právní rámec vzdělávání skupin se specifickými vzdělávacími potřebami;- kriticky reflektovat současný stav vzdělávání cílových skupin speciální pedagogiky;- rozlišovat mezi speciální pedagogikou a sociální pedagogikou a dalšími pedagogickými disciplínami- navrhovat vhodná opatření v rámci kompetencí sociální práce.

Literatura

Šiška, J. Mimořádná dospělost. Praha: Karolinum, 2005. Valenta Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ - MOUSSOVÁ, Zuzana, ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Jesenský, J. Základy komprehenzivní rehabilitace. Brno: Gaudeamus, 2000. Novosad, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7367-174-3.Jesenský, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. PIPEKOVÁ, J., ET AL. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-821-X. VANČURA, Jan. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister&Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-14-5.

Požadavky

Účast na přednášce není povinná, je doporučená. Hodnocení proběhne na základě písemné zkoušky v rozsahu přednášené látky.Bude položeno deset otázek, každá bude hodnocena maximálně desíti body.Dle získaného celkového skóre na škále 0 - 100 bude udělena známka.100-90 bodů (1)89-75 bodů (2)74-55 bodů (3)54-0 bodů (4)Opakování zkoušky se řídí studijním řádem.

Garant

PhDr. Miroslav Barták, Ph.D.