Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (KSP / GZAPG)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSP / GZAPG - Základy pedagogiky, Fakulta sociálně ekonomická, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Moderní pedagogika jako systém a součást sociální práce. Předmět pedagogiky, obsahová náplň. Význam, základní pojmy (výchova, vzdělání, vyučování, pedagogické disciplíny, filosofie disciplíny), vymezení v soustavě věd.2. Edukační realita, edukační konstrukty a edukační prostředí. Faktory ovlivňující výchovně vzdělávací proces.3. Sociální souvislosti výchovy a vzdělání. Socializace a výchova. Vliv skupiny na sociální učení. Vliv rodiny, vstup do vzdělávacího systému, vzdělanost a jeho aspekty.4. Významná témata současné moderní pedagogiky (funkční gramotnost, evropský systémvzdělání, spolupráce rodiny a školy, kulturální aspekty výchovy a další)5. Psychologické principy učení. Vyučovací metody a jejich třídění. Verbální učení, pojmovéučení, sociální učení, senzomotorické učení, učení vhledem a další. Hygiena výuky,názornost ve výuce.6. Historický vývoj pedagogiky a její odkaz pro současnost, směry a přístupy v pedagogicev průběhu historie, česká pedagogika a její vývoj.7. Edukant (uživatel) jako subjekt výchovy. Problematika hodnocení . Diagnostické a klasifikační metody, psychologické aspekty hodnocení, problémy neprospěchu.8. Věkové a individuální zvláštnosti, speciální pedagogické problémy. Kognitivní předpoklady, kreativita, motivace, pozornost. Vnitřní a vnější faktory nadání.9. Druhy komunikace ve vzdělávání, interakce jako proces, role, zvláštnosti interakce ve vzdělávání a mimo ni.10. Skupina jako prostředí výchovy sociální útvar. Formální a neformální řád třídy. Vývoj třídy. Některé kategorie popisující strukturu třídy, Možnosti učitele působit na řád třídy, role žáka, prostředí, pozice ve třídě, dynamika, sympatie, psychosociální klima.11. Výuka a její formy. Organizační formy výuky, individualizace a diferenciace výuky,skupinová výuka, tempo a dispozice žáka vzhledem k formám, programované vyučování,diskusní formy.12. Tradiční a současné koncepce výchovy. Inovativní a alternativní trendy ve vzdělávání. Daltonský plán, Waldorfské školství a další.13. Pedagogický výzkum. Cíle, význam, metody pedagogického výzkumu, efektivnost vzdělání, školy a systému.

Literatura

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha Portál. Praha: Portál, 2004. SAK.P.,SKALKOVÁ, J. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha, Portál 2007. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál. 2004. HRONCOVÁ, J. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : 2000, 2001.