Předmět Současný design (kurát.st.) (KDT / 750)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDT / 750 - Současný design (kurát.st.), Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Obecný, kulturně historický úvod do situace Evropy a Ameriky po druhé světové válce a situace oboru.2. Charakter designu v USA ve 40. a 50. letech.3. Zrod významu italského designu po druhé světové válce.4. Neofunkcionalismus Ulmské školy, programově prosazovaný jako kontinuita idejí školy Bauhaus.5. - 6. Skandinávský design 40. a 50. let.7. - 8. Situace oboru od 40. let v Československu.9. Světová výstava Expo 58 v Bruselu, vnímaná jako kulturněhistorický mezník - konec poválečné krize a počátek optimismu let 60.10. Osobnosti italského designu, estetika 60. let.11. Italská experimentální scéna hnutí antidesignu a radikálního designu.12. Počátky postmoderního uvažování o architektuře a designu.13. V současnosti postupně objevovaný prostor designu 60. let a doby normalizace 70. - 80. let.14. 90. léta a současnost designu, zklidnění postmoderní tvarovosti, rozvoj oboru rovněž na domácí scéně.
Získané způsobilosti
A. Základní informace: Absolvent kurzu se seznámí s rozvojem fenoménu designu jako takového, který zažívá ve světě od osmdesátých, u nás od devadesátých let minulého století, mimořádný rozvoj. Kurz rozšiřuje absolventovi Kurátorských studií informaci o škále výtvarných profesí, které nebývají vždy v běžném zorném úhlu jak uměleckohistorických studií, tak výstav. Absolvent studijního oboru Kurátorská studia se může uplatnit jako kurátor či lektor v galeriích a muzeích, ve sféře státní, veřejné i soukromé a komerční. Bude působit v oblasti produkce výstav pro domácí i zahraniční kulturní instituce; dále nalezne uplatnění v redakcích odborných periodik nebo v nakladatelských domech orientovaných na výtvarné umění a kulturní historii, v publicistice a umělecké kritice, popřípadě ve sféře vizuální komunikace a její administrativy.B. Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): Absolvent je schopen orientace v dějinách designu druhé poloviny 20. století. Nabude povědomí o společném výtvarném diskursu druhé poloviny 20. století, který ovlivňoval jak volné, tak užité umění. Vnímá nadále design jako výtvarný umělecký obor s mimořádnou možností ovlivňovat kvalitu a různorodost života lidí. Na příkladech z dějin designu jak ve světě tak u nás se pro něj design stává specializací, která má bezprostřední vztah k prakticky žité skutečnosti, se schopností prostředkovat výdobytky volné kultury.
Literatura
Pachmanová, M. Aktuální tendence designu. Dějiny umění 12 - J.Pijoan. Praha, 2002. Halík, P. Architektura. Dějiny umění 12 - Pijoan,J. Praha, 2002. Pijoan, J. Dějiny umění 12. Praha, 2002. Rileyová, N. Dějiny užitého umění. Praha, 2004. Pauly, J.; Koudelková, D. Design 1989-2000. Dějiny českého výtvarného umění VI/2, 1958/2000. Academia Praha, 2007. Kramerová, D. Expo 58 v Bruselu. Dějiny českého výtvarného umění VI/1,1958/2000. Academia Praha, 2007. Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. AAAD, Praha, 2004. Ševčík, O. Problémy moderny a postmoderny. ČVUT Praha, 1993. Sparkeová, P. Století designu. Praha, 2002. Lamarová, M. Užité umění a design 60. let. Dějiny českého výtvarného umění VI/1, 1958/2000. Academia Praha, 2007. Pachmanová, M. Aktualita a věčnost. Praha, 2006. Masey, J.; Lloyd Morgan, C. Cold War Confrontations. Us Exhibitions and their role in the cultural cold war. London, 2008. Crowley-Jane Pavitt, D. Cold War Modern, Design 1945-70. London, 2008. Pelcl, J. Český design 1995-2000. Praha, 2001. Papanek, V. Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. New York, 1971. Guidot, R. Histoire du design 1940 á nous jours. Paris, 2004. Hubantová-Vacková, L.; Říha, C. Husákovo 3+1: bytová kultura 70. let. Praha, 2007. Klimešová, M. Roky ve dnech, 1945-1957. Praha, 2010. Lamarová, M. Signum design, Český design 1980-99. UPM Praha, 1999. Venturi, R. Slořžitost a protiklad v architektuře (1966). Praha, 2003. Jencks, Ch. The Language of Post-Modern Architecture. New York, 1977.
Požadavky
Student se v průběhu semestru podílí na programu výuky přípravou prezentací na téma současné designérské praxe a scény. Dalším důležitým úkolem, podmiňujícím udělení zápočtu je textová interpretace díla (3 - 5 stran), designerského návrhu, zadaného přednášejícím, s využitím konkrétního teoretického textu, rovněž poskytnutého pedagogem. Úkol má vést k aktivnímu kontaktu se současnou teoretickou diskusí. Z textu by mělo být patrné, že absolvent dobře vnímá obecné rysy moderní podoby oboru i její současnou kritiku.
Garant
doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.MgA. Dana Zikmundovádoc. PhDr. Tomáš Pavlíček, Ph.D.MgA. Dana Zikmundová