Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie dějin umění (kurát.st.) (KDT / 751)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDT / 751 - Metodologie dějin umění (kurát.st.), Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vídeňská škola dějin umění a její metodaDůvody vzniku systematické vědy a jejího formování na dvou platformách. Představa(y) genetického vývoje umění beze jmen. Filozofie Vídeňské školy. Osobnost Aloise Riegla a jeho přístup k umění. Termín Kustwollen a jeho dějiny v pojmech. Základy receptivních dějin umění. Max Dvořák a resonance jeho metody ? "dějin ducha". Individualita tvůrce a styl. Ohlasy Vídeňské školy v českém prostředí. Další osobnosti mladší fáze a jejich individuální přístupy (Strigowski ad.). "Mladší" vídeňská škola d. u. ? mikrostruktura Hans Sedlmayer, markostruktura Guido Kaschnitz). Kritika a možnosti využití metod vídeňské školy dějin umění.2. Znalectví jako metodaGiovanni Morelli, Wilhelm von Bode, Adolf Goldschmidt, Bernard Berenson. Moderní znalecké sběratelství a znalecká kompendia - rozšíření metodického znalectví.3. Ikonografie a ikonologiePředpoklady (Platón, C. Rippa). Osobnost A. Warburga. Atlas Mnémosyné a obsahové analýzy v pojetí A. Warburga. Formule pathosu a psychologie síly. Důvody následování a inspirace jeho texty v 2. polovině 20. století.4. Formulace Ikonologické metody a osobnost E. PanofskéhoAnalytický rozbor metody. Její hranice a meze, možnosti aplikace.5. Dějiny umění po roce 1945Mezinárodní kongresy. Nové výklady: ikonologie, strukturalismus, existencionalismus. Nový empirismus a nová badatelská témata v 60. a 70. letech 20. století. Dialog s ostatními humanitními vědami, zkoumání uměleckého díla v kontextu, inspirace prožitkem současných uměleckých děl (M. Schapiro, J. Dewey).6. Osobnosti dějin umění 2. poloviny 20. století a jejich metodyO. Pächt, K. Badt, A. Chastel, P. Francastel, J. Bialostocki, E. H. Gombrich.7. "Nové dějiny umění"Problematizace pojmů dějin umění a premis disciplíny (K. Moxey a M. A. Holly). Útok na kanonické dějiny umění (L. Steinberg). Rozvolnění přístupu k dějinám umění zaměřené na: sociální dějiny umění (T. J. Clark, T. E. Crow), feministické dějiny umění (G. Pollock, L. Nochlin) a postkoloniální studie (O. Oguibe). Společenská a feministická kritika ideologií, směry uvažování. Marxistický přístup.8. "Kritická teorie"Důvody kritiky myšlenkových konceptů badatelů 2. pol. 20. století (formalistní strukturalismus a ikonograficko-ikonologická teorie). Literární teorie a teorie recepce (W. Iser). Protikladnost a neutralita kritické teorie. Nabídka alternativ. Pojmy a termíny. Osobnosti: N. Bryson, K. Moxey, M. A. Holly.9. Perspektivy závěru stoletíNulové prvenství přístupů a metod. Sociálně politický charakter všech přístupů. Vyprávění v pluralitě, diskontinuitní historie (M. Camille, H. Bredekamp, M. Baxandall, G. Didi-Hubermann, D. Summer, H. Belting).10.-14.Druhá polovina kurzu ? návrh textů pro analýzy v seminární formě "reading group". Texty doplňují "teoretičtější" úvodní přednášky a rozvíjejí vybraná témata. Texty jsou každý rok obměňovány. V případě obsáhlejších textů v monografiích nebo ve sbornících je vybrána společně se studentem konkrétní část textu, která odpovídá zájmu a možnostem studenta. Během jedné přednášky ? semináře jsou analyzovány jeden až dva vybrané texty. Ty jsou doprovázeny moderovanou diskuzí a zařazením problematiky do širších myšlenkových konotací. Vychází se vstříc i odůvodněným vlastním výběrům studenta.

Získané způsobilosti

a. Základní informace: Absolvent studijního oboru Kurátorská studia se může uplatnit jako kurátor či lektor v galeriích a muzeích, ve sféře státní, veřejné i soukromé a komerční. Bude působit v oblasti produkce výstav pro domácí i zahraniční kulturní instituce; dále nalezne uplatnění v redakcích odborných periodik nebo v nakladatelských domech orientovaných na výtvarné umění a kulturní historii, v publicistice a umělecké kritice, popřípadě ve sféře vizuální komunikace a její administrativy.b. Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): Absolvent kurzu získá orientaci o soudobém myšlenkovém diskursu dějin umění v rozšířených hranicích oboru s ohledem na logiku historického vývoje uvažování o umění během 20. století. Dále si osvojí zákonitosti teoretického myšlení o umění, uvažování o textu a jeho dobových společenských determinantách. Kurz se má stát základem pro dobrou základní orientaci v umělecko-historických teoriích a přístupech 20. století. Znalosti umí aplikovat do svých vlastních textů a ví, kde si může prohloubení znalostí o těchto myšlenkových konceptech nalézt.

Literatura

Iser, W. Jak se dělá teorie. Praha. Praha, 2009. Belting, H. Konec dějin umění. Praha, 2000. Nelson, R. S. Kritické pojmy dejín umenia. Slovart, 2004. Bakoš, J. Minulost v přítomnosti. Současné umění a uměleckéhistorické mýty. Bratislava, 2002. Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy ? texty ? interpretace. Brno, 2007. Kroupa, J. Školy dějin umění, Metodologie dějin umění I. Masarykova univerzita, 2007. Kroupa, J. Školy dějin umění, Metodologie dějin umění II. Brno, 2010. Kesner, L. Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 2005. Wittlich, P. Literatura k dějinám umění: Vývojový přehled. Praha, 1992. Kesner, L. (ml.). Muzeum umění v digitální době. Argo a NG Praha, 2000. Welsch, W. Naše postmoderní moderna, Praha. 1994. Pachmanová, M. Neviditelná žena: Antologie soudobého amerického myšlení. Praha, 2002. Lévi-Strauss, C. Rasa a dějiny. Brno, 1999. Bakoš, J. Umelec v klitke. Bratislava, 1999. Benjamin, W. Umělecké dílo ve věku jeho reprodukovatelnosti, in Dílo a jeho zdroj. Odeon, Praha, 1979. Pachmanová, M. Věrnost v pohybu: Hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, 2001.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu je potřeba odevzdat písemnou práci (cca 5-10 stran) vycházející z analýzy konkrétního textu, který byl prezentován v průběhu kurzu. Ústní část zkoušky obsahuje doprovodný komentář k napsanému textu a ověření znalostí kontextu metodologických přístupů a metod 20. století.

Garant

doc. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D.