Předmět Kurátorský workshop II (kurát.st.) (KDT / 757)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KDT / 757 - Kurátorský workshop II (kurát.st.), Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Od individuálních představ ke kolektivnímu díluPrezentace portfolií vybraných výtvarných umělců.2. Od individuálních představ ke kolektivnímu díluPrezentace tematických proudů v rámci současného českého výtvarného umění.3. Hledání tématuŘízená diskuse zaměřená na definování skupinového tematického rámce.4. Kurátorský průzkumBudování komplexního kurátorského archivu.5. Komunikace s výtvarným umělcemNávštěva vybraných umělců, výběr konkrétních uměleckých děl pro výstavu.6. Příprava uceleného kurátorského konceptu pro konkrétní galerijní prostor7. Komunikace s grafickým designérem a výstavním architektemPrezentace kurátorského konceptu a jeho rozvoj ve spolupráci s přizvanými odborníky.8. Komunikace s vedením Galerie Emila Filly v Ústí nad LabemAdaptace a příprava produkce kurátorského projektu pro konkrétní galerijní prostředí.9. Medializace výstavního projektuMedia plán, tisková zpráva, doprovodné texty.10. Instalace výstavy ve výstavních prostorách Galerii Emila Filly v Ústí nad LabemSvoz a pojištění uměleckých děl a jejich instalace v galerii.11. Organizace vernisáže výstavy a příprava doprovodného programu výstavy12. Příprava kataloguRealizace katalogového textu, zajištění dokumentace výstavy, spolupráce s grafickým designérem atd.13. Prezentace autoevaluační zprávy studentů studijního předmětu Kurátorská studia II
Získané způsobilosti
A. Základní informace: Absolvent kurzu získá praktické znalosti v oblasti kurátorské práce a prohloubí kompetence zaměřené na problematiku prezentace, kontextualizace, interpretace a socializace uměleckého díla.Absolvent studijního oboru Kurátorská studia se může uplatnit jako kurátor či lektor v galeriích a muzeích, ve sféře státní, veřejné i soukromé a komerční. Bude působit v oblasti produkce výstav pro domácí i zahraniční kulturní instituce; dále může nalézt uplatnění v redakcích odborných periodik nebo v nakladatelských domech orientovaných na výtvarné umění a kulturní historii, v publicistice a umělecké kritice, popřípadě ve sféře vizuální komunikace a její administrativy.B. Výstupy z učení (dosažené znalosti a dovednosti): Studijní předmět je zaměřen především na modelování reálné situace, v rámci které studenti procházejí procesem obsahové i organizační přípravy výstavního projektu. Student získá informace, znalosti, kompetence a zkušenosti v souvislosti se složitým komplexem otázek spojených s problematikou kurátorské práce. Výstupy z tohoto předmětu jsou společný kurátorský koncept, skupinová výstava v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem, tiskoviny a katalog spojené s touto výstavou a rovněž autoevaluační zpráva, zpracovaná samotnými studenty. Tato zpráva reflektuje jak celkový průběh studijního předmětu, tak také definuje individuální pozici každého studenta v rámci společné kurátorské práce.
Literatura
Berger, J. About Looking. Vintage International, New York, 1991. Smith, T.; Enwezor, O.; Condee, N. (eds.). Antinomie of art and culture. Modernity, Postmodernity, Contemporary. Duke University Press, Durham, 2008. Charles Harrison a Paul Wood. Art in Theory 1900-2000:An Anthology of Changing Ideas. Blackwell Publishing, 2003. Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power and Culture. Berkeley University of California Press, 1992. Marincola, P.; Torr, R. (eds.). Curating now: imaginative practice, public responsibility. Philadelphia Exhibitions Initiative, Philadelphia, 2001. ŠEVČÍK, Jiří, MORGANOVÁ, Pavlína, NEKVINDOVÁ, Terezie, SVATOŠOVÁ, Dagmar (eds.). České umění 1980-2010: Texty a dokumenty. Praha, 2011. Enwezor, O. (ed.). Democracy Unrealized, Documenta 11_Platform 1. Hatje Cantz, 2002. Robinson, H. (ed.). Feminism-art-theory: an anthology 1968-2000. Blackwell, Malden, 2001. Pejić, B. (ed.). Gender Check: a reader. Art and Theory in Eastern Europe. Walther König, Köln, 2010. Goodman, N. Jazyk umění. Nástin teorie umění. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.Sýkorová, Lenka. Konečně spolu. Česká nezávislá galerijní scéna 1990-2011. Ústí nad Labem, 2011. Korecký, D. Médium kurátor: Role kurátora v současném českém umění. Praha, 2009. Mörtenböck, P.; Mooshammer, H. (eds.). Networked Cultures. Parallel Architectrures and the Politics of Space. Nai Publisher, Rotterdam, 2008. Pachmanová, M. (ed.). Neviditelná žena: Antologie soudobého amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press, Praha, 2002. Christiane, P. (ed.). New media in the white cube and beyond: curatorial models for digital art. University of California Press, Berkley, 2008. Eagleton, T. Now is the time: art & theory in the 21st century. Nai Publisher, Rotterdam, 2009. Koleček, M. Paralelní historie. Aktuální výtvarné umění mezi lety 1990-2009. FUD UJEP, Ústí nad Labem, 2011. Kraus, Rosalind. Perpetual inventory. MIT Press, Cambridge, London, 2010. Hoptman, Laura; Pospiszyl, Tomáš. Primary Documents, A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950´s. Museum of Modern Art, New York, 2002. Pospiszyl, T. (ed.). Před obrazem, Antologie americké výtvarné teorie a kritiky. OSVU, Praha, 1998. Schavemaker, M.; Rakier, M. (eds.). Right about now: art & theory since the 1990s. Valiz, Amsterdam, 2007. Pospiszyl, T. Srovnávací studie. Agite/Fra, Praha, 2005. Burgin, V. The end of art theory: criticism and postmodernisty. Macmillan Education, Basingstoke, 1986. Foster, H. The return of the real: the avant-garde at he end of the century. MIT Press, Cambridge, London, 1996. Iversen, M.; Melville, S. Writing art history: disciplinary departures. University Chicago Press, Chicago, 2010.
Požadavky
Aktivní účast na přípravě společného kurátorského konceptu, výstavního projektu a výstavního katalogu. Student se potupně profiluje a zaujímá konkrétní pozici v kurátorském týmu spojenou s jasně definovanou zodpovědností za dílčí aktivitu v rámci kolektivní práce na výstavě v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem. Student dále připraví a odprezentuje autoevaluační zprávu, která reflektuje jak celkový průběh studijního předmětu, tak definuje individuální pozici každého studenta v rámci společné kurátorské práce.
Garant
doc. Mgr. Michal Koleček, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Michal Koleček, Ph.D.